ODBĚR NOVINEK

EDITORIAL

Současnost je ztracená, budoucnost ne

Když se na věc podíváte racionálně, další kritika nemá valný smysl. Lepší to nebude. Smysl má uvažovat jen o tom, co přijde po Dobešovi. A velký. Současná situace bude trvat s největší pravděpodobností nanejvýš do dalších parlamentních voleb, možná ani to ne. Hned potom je možné, samozřejmě za předpokladu, že školství bude konečně řídit někdo rozumný, zkusit zase něco udělat a posunout téma vzdělávání, i řešení jeho problémů, tam, kam patří.

Už teď je možné předvídat škody, které nejlepší ministr školství napáchal, mnohým se dá určitě ještě předejít. Pokud si to uvědomí lidé, kterým ve vzdělávání skutečně o něco jde, nebude nutné vnímat všechno tak černě. Vzdělávání ostatně probíhá v každodenním životě, ve škole, v rodině, jinde. Nikoliv na ministerstvu. Ministerstvo má vzdělávání podporovat, a když to nedělá, je to svízel. Pořád to ale ještě nemusí znamenat, že na vzdělávání rezignují ti, kdo ho skutečně vytvářejí, a to jsou zejména učitelé ve školách. Jen je nutné se podívat za horizont toho, co se aktuálně děje. Současné vzdělávání totiž ovlivní život této společnosti na dalších třicet let, ne-li déle.

Nemá smysl čekat na českého Obamu nebo blanické rytíře, mnoho se dá dělat bez nich. UZ k tomu opět přináší zajímavou inspiraci.           

Přehled článků

V Kanadě je kantořina prestiž. Učitelé jsou ale osobnosti …

12. září 2012

V Kanadě je kantořina prestiž. Učitelé jsou ale osobnosti …

cl1

Jeden z kanadských států, Ontario, je podle analýzy Stanford centre for opportunity in Education považován za jednu ze tří zemí s nejvyspělejší přípravou učitelů na jejich profesi. Českého učitele by mohlo zajímat, jak vlastně vypadá vzdělávání v jedné z největších zemí světa, která se počtem obyvatel zase tolik neliší od geograficky „mrňavé“ České republiky. Rozhovorem s Martinem Derkou, českým studentem, který v Kanadě (právě v Ontáriu) působí kromě jiného i jako vyučující a výzkumný pracovník na Brock University, volně navazujeme na minulý rozhovor o vzdělávání u jižních sousedů v USA.


CELÝ ČLÁNEK

152 přečtení |

Uzákoněn povinný rok předškolní docházky!

12. září 2012

Uzákoněn povinný rok předškolní docházky!

U nás? Kdepak, v New Yorku … Opatření má nejvíce pomoci dětem ze sociálně slabých rodin a z etnických minorit.


CELÝ ČLÁNEK

53 přečtení |

Polsko skóruje ve vzdělávání

12. září 2012

Polsko skóruje ve vzdělávání

BBC: Největší úspěch ve vzdělávání mezi postsocialistickými zeměmi

V poměrně obsáhlé reportáži, kterou BBC tématu věnovala, je Polsko označováno za zemi, které se po demokratizačních změnách na přelomu 80. a 90. let v bývalém sovětském bloku dokázala nejlépe vypořádat s reformou svému vzdělávacího systému. V Polsku se údajně podařilo velmi účinně zmenšit rozdíly mezi těmi, kdo jsou ve vzdělávání slabí a silní, i mezi těmi, kdo jsou nadáni a kdo musejí o zvládnutí vzdělávání bojovat. Žádná jiná z evropských zemí nešplhá v mezinárodních srovnáních tak vytrvale a soustavně, jako právě Polsko, které se teprve nedávno vzchopilo z desetiletí totality a ekonomických potíží.

BBC upozorňuje, že ačkoliv v posledním srovnání PISA byla větší mediální pozornost věnována top regionům, jako byly některá Čínská velkoměsta, nebo Jižní Korea, právě Polsko, které ve čtenářských schopnostech skončilo 14. a předstihlo tak USA, Švédsko, Francii, Německo či Velkou Británii, může sloužit jako vzor pro bojující postindustriální západní ekonomiky.


CELÝ ČLÁNEK

101 přečtení |

Maturitní trénink

12. září 2012

Maturitní trénink

Maturitní trénink, pojistka před nevyzpytatelností Cermatu

Víte, jak jsou na tom vaši maturanti se znalostmi? Zapojte je do Maturitního tréninku a ověřte, zda by u státní maturity uspěli.


CELÝ ČLÁNEK

61 přečtení |

Projekt OPVK na vzdělávání vedoucích pracovníků škol a projektových manažerů úspěšně končí

22. června 2012

Projekt OPVK na vzdělávání vedoucích pracovníků škol a projektových manažerů úspěšně končí

cl1

Fakulta financí a účetnictví VŠE v Praze v letech 2009-2012 realizovala projekt OP VK CZ.1.07/1.3.00/08.0182 „Klíčové dovednosti a znalosti řídících pracovníků a projektových manažerů“, v jehož rámci vzniklo pět nových kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pro vedoucí pracovníky škol a školských zařízení, projektové manažery a pedagogy, kteří zamýšlejí vykonávat řídící funkce nebo řídit projekty. Projekt byl zaměřen na celou Českou republiku (mimo hlavního města Prahy) a byl podpořen z ESF a státního rozpočtu České republiky.


CELÝ ČLÁNEK

122 přečtení |

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz