RUBRIKA
12. září 2012
BBC: Největší úspěch ve vzdělávání mezi postsocialistickými zeměmi
V poměrně obsáhlé reportáži, kterou BBC tématu věnovala, je Polsko označováno za zemi, které se po demokratizačních změnách na přelomu
BBC upozorňuje, že ačkoliv v posledním srovnání PISA byla větší mediální pozornost věnována top regionům, jako byly některá Čínská velkoměsta, nebo Jižní Korea, právě Polsko, které ve čtenářských schopnostech skončilo
Lepší než USA i Norsko, přičemž utrácejí daleko méně
Závěry šetření PISA ukazují zajímavou věc. Ačkoliv v Norsku či v USA investují do vzdělávání více než dvakrát více prostředků, polští žáci jsou buď stejně dobří nebo lepší než ti jejich. Podle Michala Federowicze z polského Institutu pro výzkum ve vzdělávání sahají kořeny dobrých výsledků ve vzdělávání do 80. let, kdy se v Polsku, po pádu Solidarity v roce 1981, za jejíhož aktivního působení byly – jak říká Federowicz – vzdělaní lidé potlačováni, společnost obrátila ke vzdělávání a s příchodem demokracie v roce 1990 se uvolnil velký apetit po ekonomických a kulturních změnách. Ten byl následně převeden na potřebu lepšího vzdělání.
V čem tkví úspěch? Změny struktury vzdělávacího systému
Polsko s v prvních letech demokratizace vyrovnávalo zejména s tím, aby zbavilo vzdělávání ideologického nánosu a s reformou tzv. „sovětského kurikula“. Teprve první výsledky z PISA na konci devadesátých let poukázaly na to, v čem vězí velmi důležitý problém: polovina školní populace ukončovala své všeobecné vzdělání v 15 letech. Následkem toho, jak dokládá Federowicz, tyto děti zapomněly téměř vše, co se naučily na základní škole a navíc už nebyly schopné se téměř nic nového naučit.
PISA v roce 2003 se strefila přesně do ukončení prvního tříletého středoškolského cyklu, který vznikl rozdělením základní školní docházky do dvou odlišných stupňů. Ten druhý, tříletý, začíná na přelomu
Vysoké školy to pochopily: nejsme už jen akademické instituce
Strukturální změnu doplnil vývoj nového kurikula, který je stále v běhu. Velmi významně se zvýšil počet studentů nastupujících na VŠ. Navzdory klesající porodnosti mají polské univerzity pětkrát tolik studentů než v roce 1999. To přimělo vysoké školy, aby se přizpůsobily faktu, že studovat na ně přicházejí uchazeči s mnohem různorodějšími a rozdílnými předpoklady, než jen s těmi akademickými. Náměstek ministra školství a zároveň vysokoškolský učitel Zbygniew Marciniak k tomu říká: „Byli jsme zvyklí přijímat pouze 10 % nejtalentovanějších, z nichž jsme chtěli vychovat své následovníky ve výzkumu, a všechny studijní programy tak byly designovány. S masivním nárůstem přijatých přišla potřeba udělat změnu. Jedinou intervencí státu – vedle financí - je dobře postavený akreditační systém, který se ptá: ‚Co slibujete svým studentům?‘ a ‚Jak vysvětlíte skutečný přínos vzdělání?‘. Zbytek je na školách samotných.“
Reformy v Polsku pokračují. Vedle decentralizace a přenosu odpovědnosti na nižší samosprávné celky stát podporuje i zajímavé vzdělávací programy. Je to například systém Digitální školy, který poskytuje elektronické knihy dětem v 380 školách. Systém, který je vítán všemi příznivci otevřeného vzdělávání, vyšel z dohody mezi vládou, vydavatelstvími a dalšími zainteresovanými.
Převzato: http://www.bbc.co.uk/news/business-18151512
bob
101 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz