RUBRIKA
11. prosince 2012
Z dotazníků Mapy školy se učitelé mohou dozvědět informace, které vedou k pomoci šikanovaným dětem, stejně jako ke zlepšení výsledků vzdělávání díky dobré atmosféře ve třídě.
Přestože již vlastní hodnocení není formalizováno vyhláškou, nevyplatí se ho dlouhodobě přehlížet. Jeho nedílnou součástí by mělo být zjišťování klimatu ve škole. Dobře strukturované a zacílené dotazníky na různé oblasti školy umožní rychle vysledovat vznikající problém a díky silným stránkám školy nebo příležitostem, které škola má a může je rozvíjet, ho postupně odstranit. Šetření Mapa školy, které podává informace o školním klimatu, je navrženo tak, aby odkrývalo nejenom slabiny školy, ale také její silné stránky a příležitosti. Ty při tom často vystupují na povrch až ve srovnání s ostatními zapojenými školami. Přirozený referenční rámec ostatních škol je proto nezbytný pro zasazení výsledků školy do kontextu. Spokojenost 70 % žáků s výukou matematiky na 1. stupni se jeví jako dobrá jen v případě, že průměrná spokojenost žáků na všech školách není vyšší.
Získejte komplexní pohled, ověřte slabé i silné stránky, pracujte s rodiči
Každý ředitel nebo učitel zná mnohé aspekty života školy, ale na její situaci má málokdo komplexní pohled. A právě podrobné zmapování výchozího stavu vám odkryje potenciální možnosti školy i reálné limity na straně žáků, rodičů a učitelů. Možnost porovnat výsledky školy s průměry za větší soubory škol ředitelé velmi vítají – pomůže jim to překonat jistou izolovanost škol, která je běžná i ve větších městech. Projekt Mapa školy je pro ředitele vhodnou příležitostí, jak získat alternativní reálná měřítka výsledků vzdělávání. Přináší úplně jiný přehled o obrazu školy v očích žáků, rodičů a učitelů. Vysoké počty dotazovaných osob v jednotlivých kolech projektu jsou zárukou značné výpovědní hodnoty celkových (průměrných) výsledků. V šetřeních se např. ukazuje, že na většině škol (možná na všech) se najde určitá část rodičů, která není s prací školy spokojena. Zejména s touto skupinou kritických či méně spokojených rodičů je nutné udržovat dobrou komunikaci a situaci pravidelně sledovat.
Víte, co si o vaší škole myslí rodiče?
„Děti jsou drzé a přehlíží se to“. „Vulgární chování a zastrašování žáků“. „Chtěli po dítěti peníze“. „Chování spolužáků k dítěti bylo zlé, teď je to díky třídní učitelce lepší“. „Starší děti se ptaly mladších, kdo má mobil … moc se mi nezdá, že jen tak“. „Dítě mělo několikrát mokré věci ve skříňce, mokré boty“. „Posmívali se synovi, když něco nešlo jako ostatním“. „Posmívání se spolužákům, sprosté nadávky“. „Slovní napadání mladších žáků“. „Vyloučení z kolektivu a slova jako: „Jsi nula, beze mě nejsi nic““
Mapa školy papírově, i elektronicky
Dotazníkové šetření, do kterého se mohou zapojit mateřské, základní a v příštím školním roce i střední školy, je realizováno elektronicky i v klasické papírové formě. Školy mohou volit i kombinaci obou forem.
Většina otázek v dotaznících je tzv. uzavřená, respondenti tedy vybírají jednu či více odpovědí z nabídnutého seznamu. Dotazníky jsou vyplňovány anonymně.
Pro vedení škol je určena výstupní souhrnná zpráva, která obsahuje přehlednou analýzu dat ze všech škol a analytická zpráva s individuálními výsledky každé školy na základě rozboru odpovědí všech zapojených respondentů (tabulky a grafy s konkrétními výsledky a jejich porovnání s průměrnými výsledky ostatních škol). V případě opakované účasti získají také zprávu o posunu školy. Pro pedagogy jsou dále připraveny analytické zprávy, pro rodiče souhrnné listy s daty z vybraných oblastí.
Mapa školy odstartovala v roce 2005. Za poslední tři roky v něm odpovídalo více než 12 500 učitelů a 250 tis. žáků a rodičů. Za dobu existence šetření je to však více než půl milionu respondentů.
Objednávat lze už nyní:
Mapa školy pro MŠ nebo ZŠ
Termín: 21. 1. - 1. 3. 2013
Kontakt: scio@scio.cz
Více info: www.scio.cz/mapazs nebo www.scio.cz/mapams
63 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz