RUBRIKA
12. prosince 2011
Jak docílit toho, aby se během vzdělávacího školního procesu stali z žáků vysoce vnímavé a inteligentní osobnosti, schopné maximálně využívat svých dosavadních znalostí při řešení nejaktuálnějších problémů? Příznivci metody Habits of Mind sází na rozvoj konkrétních vlastností, jinak také „návyků“, lidské mysli.
Prospěšné návyky myšlení: vlastnosti individuální i sociální
Opírají se přitom o základní premisu, že stejně jako máme všichni řadu zlozvyků, se kterými bojujeme, disponuje naše mysl i „návyky“, jejichž rozvoj může být všeobecně prospěšný. Autoři metody v čele s Albertem Costou, emeritním profesorem California State University v Sacramentu, vytvořili koncept rozvoje 16 takovýchto vlastností lidské mysli. Nejde přitom pouze o vlastnosti myšlení orientované na samotného jedince, jako jeho flexibilita, kreativita nebo schopnost riskovat. Výrazně se také jedná o rozvoj sociální inteligence a schopnost vytvářet funkční sociální vazby. Rozvíjeny by tedy měly být empatie, naslouchání, ale i přesnost vyjadřování a srozumitelnost předávaných informací. Za jeden z pilířů mezilidských vztahů pak metoda považuje smysl pro humor.
Sebereflexe jako rozvoj myšlení u dětí
Školní vyučování a úkoly vedoucí k takovým výsledkům by pak měly být kreativní (a kreativitu vyvolávající), odpovídat přirozené snaze poznávat všemi smysly a především donutit žáky k přemýšlení o podstatě problémů. Aktivita dětí by totiž neměla směřovat do oblasti faktických znalostí probírané látky, ale cílit dále a hloub na hledání souvislostí mezi problémy a různých možností jejich řešení. Společně s těmito dovednostmi vztahujícími se k vnějšímu světu sleduje metoda jako jednu z priorit i orientaci ve vlastních schopnostech, formou sebereflexe, sebekritiky nebo autoregulace své osobnosti.
Budoucnost školy: vzdělávací komunita
V neposlední řadě klade plně ve shodě s „návykem“ otevřenosti dalšího vzdělávání nároky na samotné učitele, které by měla výuka podle této metody také obohacovat. Tvůrci metody si totiž vytyčili za svůj hlavní cíl přeměnu současných škol na vzdělávací komunity, kde budou pomocí Habits of Mind rozvíjeny schopnosti všech jejích členů. Není patrně náhodou, že se metoda začíná prosazovat především v oblastech, které v posledních desetiletích udávají směr světovému vzdělávání, jako jsou Hongkong, USA, Singapur nebo Velká Británie.
Podrobnější článek s příslušnými odkazy naleznete na adrese:
http://scio.cz/vyzkum/habits_of_mind.asp
Jan Vtípil
88 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz