RUBRIKA
12. prosince 2011
Varování z USA po neúspěchu programu No Child Left Blind.
Z povzdálí sleduji pokusy o reformu českého školství, včetně zavádění standardizovaných testů - a obávám se, že nikdo z odborníků nemá ponětí o potenciálních důsledcích nepromyšlených kroků, které mohou české školství fatálně poškodit, napsala Jana Bradley.
Mám vlastní zkušenost se školstvím v USA, které se díky nejrůznějším chaotickým reformám, experimentům a plošnému testování dostalo do obrovských problémů a dnes se hledají cesty, jak úroveň školství pozvednout a jak obnovit vzdělanost. Píšu tento článek jen s cílem poukázat na neúspěch vzdělávacích reforem jinde. V ČR se zatím nemusí řešit konsekvence neuvážených reforem a obnova tradičního vzdělání, jde jen o zachování, případně vylepšení vzdělávacího systému.
Čtyři roky pracuji v americkém doučovacím centru, které je jedním z mnoha soukromých doučovacích řetězců v celé zemi. (…) Do doučovacích center přicházejí děti, které z nejrůznějších důvodů neskórují v testech průměrně či nadprůměrně - a absolvují desítky či stovky hodin efektivního nácviku testových dovedností, díky kterému zlepší svá testová skóre, přestože se nenaučí jedinou vědomost.
Povinné standardizované testy jsou jednou z příčin destrukce kdysi funkčního amerického vzdělávacího systému, ale nikoliv jedinou.
(…) Na začátku 21. století se prezident Bush rozhodl, že americké školství musí být reformováno a podepsal klíčový zákon No Child Left Behind (Žádné dítě nesmí zůstat pozadu), který nařizuje povinné plošné testování všech žáků 3. - 8. tříd. Původním účelem reformy bylo standardizovanou formou porovnávat školy, sledovat úroveň gramotnosti a nabytých vědomostí všech žáků.
Testová reforma naprosto změnila podstatu státního amerického vzdělávání. Standardizované testy se staly měřítkem kvality školy - a protože se testuje jen úroveň čtení a matematické vědomosti, žákům se nedostává skutečného vzdělání v ostatních předmětech.
Je kladen obrovský důraz na analýzu textů, ale není kladen žádný důraz na to, co se vlastně ve školách učí. Ve školách může učit každý, kdo má pozitivní vztah k analýze dat a umí učit testové strategie. Dobrý učitel nemusí umět učit, ale musí umět připravit žáky k testům. Znalosti jsou nepodstatné, ty se netestují.
Vzhledem k tomu, že úřady nejsou schopny vytvořit konkrétní osnovy k výuce samostatných předmětů, jsou standardizované testy čtení výhodným řešením ke zkoumání gramotnosti žáků, protože nároky na obecné vědomosti nejsou oficiálně dány a každý stát si vytváří vlastní vzdělávací osnovy, které jsou často jen velmi rétorické a obecné.
Doučovací centra jsou jen centra testové přípravy, která žáky připraví k úspěšnému zvládnutí analýzy textů prostřednictvím nácviku jednotlivých testových dovedností a testových strategií. Drtivá většina dětí, která projde testovou přípravou, významně zlepší své testové skóre ve standardizovaných testech, přestože během 200 hodin testového drilu se nenaučí jediné faktické znalosti. Tohle chceme?
Redakčně zkráceno. Vyšlo v Britských listech, www.blisty.cz
104 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz