ODBĚR NOVINEK

Zakazovat dětem počítačové hry? Nesmysl, poskytovat jim ty správné

11. prosince 2012

Zakazovat dětem počítačové hry? Nesmysl, poskytovat jim ty správné

cl1

Do života současných dětí masivně vstoupily počítačové hry a mezi rodiči i učiteli vyvolává tato skutečnost významné obavy. Společnost Scio se rozhodla podívat se na problém jinak. Velká část her má pro děti rozvojový potenciál a rodiče (ale i učitelé) by měli vědět, které hry svým dětem doporučit a které naopak ne. V následujícím rozhovoru s Ondřejem Štefflem, ředitelem Scio, se dozvíte více o herním portále, který Scio k tomuto účelu spustilo.

 

Co vás přimělo vytvořit webový portál s recenzemi počítačových her?

Děti hrají počítačové hry čím dál víc. Americká organizace CommonSenseMedia.org provedla v roce 2011 výzkum v rodinách po celých Spojených státech. Zaměřili se na rodiny s dětmi ve věku 0 – 8 let. I takto malé děti tráví hraním počítačových her více než hodinu denně. Podle Asociace herního průmyslu je v ČR situace podobná. Je evidentní, že počítačové hry mají na děti velký vliv, který nadále poroste. Tento vliv přitom může být jak kladný - děti se při hraní her spoustu věcí naučí. Může být ale i velmi negativní, to je všeobecně známo. Rodičům v současnosti chybějí informace, není v jejich silách všechno sledovat. Je pak těžké se rozhodovat například o koupi konkrétní hry nebo zhodnotit přínos či rizikovost hraní. Řada z nich proto volí pouze restrikci, omezení, což je stejně špatné, jako když se o to, co jejich děti hrají, nezajímají vůbec.

 

Portály o počítačových hrách už ale existují …

Nemluvíme jen o hrách na stolních počítačích, ale také konzolích typu Playstation, on-line hrách, hrách na sociálních sítích, mobilních telefonech, tabletech. Je to skutečně velmi spletitý svět, v němž chybí jakákoliv použitelná informace pro starostivého rodiče. Portály nebo časopisy, které existují, jsou zaměřené především na hráče, tedy na dítě samotné. Jejich smsl je přitom pouze ukázat, zda bude hráče daná hra bavit, nebo ne. Neznám portál, který by hodnotil vzdělávací potenciál každé konkrétní hry. Detailně též hodnotíme i rizika každé hry a věkovou vhodnost.

Součástí hodnocení každé hry bude i hodnocení samotných rodičů. Každý rodič tedy bude moct sdílet své vlastní zkušenosti s danou hrou a naopak získávat zkušenosti jiných.

 

Co máte na mysli vzdělávacím potenciálem her? Co hry rozvíjejí?

Je toho skutečně hodně, co mohou hry u dětí rozvíjet. Řešení problémů, komunikace, tvořivé myšlení, sebeřízení, logické myšlení, vedení týmu, to všechno dokážou hry podporovat. Ale nejsou to jen tzv. „měkké“ dovednosti, je to i čtenářská, informační nebo finanční gramotnost. Nezaměřujeme se přitom pouze na hry, které byly vyvinuty již se vzdělávacím záměrem. Naopak, zaměřujeme se na hry, které jsou široce rozšířené a prodávané. Určitě chceme ale upozorňovat i na menší hry, které jsou z nějakého důvodu zajímavé. Víte, my jsme vzdělávací potenciál her nevynalezli, on skutečně existuje. Řada velkých firem si ve světě vybírá manažery z hráčů „onlajnovek“, kteří prokázali, že jsou dobrými týmovými hráči a že jsou schopni svůj hráčský tým vést. Tyto dovednosti je často zajímají víc než diplom z VŠ.

 

Co je cílem? Přesvědčit rodiče, že hry nemusí jen škodit? A budou za to muset platit?

Vše je k dispozici zdarma. Budeme rádi, když rodiče začnou informace využívat. Potěšeni budeme, pokud se podaří získávat zpětnou vazbu ke konkrétním hrám a hodnocením od rodičů. Co se týká dlouhodobějších cílů, pak bychom rádi vyvinuli určitý pozitivní tlak na výrobce her. Tak, aby si byli vědomi i vzdělávacího potenciálu her a své odpovědnosti za psychický a vzdělávací vývoj dětí. Ze strany rodičů pak očekávám daleko větší zájem o to, jaké hry jejich děti hrají.

 

 

Jak vidíte budoucnost významu počítačových her?

Podle posledních výzkumů hraje v Evropě 58 % dospělých hráčů hry i se svými dětmi. Jak bude dospívat a zakládat rodiny mladší generace, bude se zvyšovat jak procento dospělých hráčů, tak i těch, kteří hrají hry s dětmi. Věříme, že stejně tak se bude zvyšovat i uvědomělost rodičů a že čím dál více z nich bude k hrám přistupovat s tím, že jsou jedním z důležitých možných vzdělávacích nástrojů a že stojí za to nad tím přemýšlet.

 

Mimochodem, portál se bude zaměřovat pouze na počítačové hry?

Dobrá otázka. Rozhodně ne. Hry určitě nepředstavují vesmír veškerého vzdělávání. Vzdělávají knihy, stejně jako vzdělávají filmy, vzdělávají televizní pořady. Mnohdy bezděčně, nezáměrně, a přitom skvěle. Během následujících měsíců se budeme snažit přinášet na portálu recenze týkající se jakéhokoliv média, které zprostředkovává vzdělávání. A budeme rádi, pokud návštěvníci budou poskytovat tipy, co přidat …

 

 

Vřelé díky za rozhovor, Filip Karel

147 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz