RUBRIKA
11. prosince 2012
Běhá vám mráz po zádech v očekávání něčeho nepříjemného, když volá rodič? Pokud ano, čtěte dále. Jestli jste mezi těmi, kteří se na příchod rodičů těší, následující text se vás netýká. Patříte mezi 20 % nejšťastnějších pedagogů.
Dávno pryč jsou časy, kdy školští inspektoři požadovali po učitelích, aby navštěvovali rodiny problémových žáků. Práci s rodinami postupně převzaly orgány sociálně právní ochrany dětí či neziskové organizace. Z mnoha hledisek si učitel oddechne, když si to uvědomí. Na druhou stranu, poznat rodinu žáka znamená pochopit. A učitelé stále potřebují, aby rodiče se školou spolupracovali. Dokonce víc než kdy jindy, protože autorita školy a respekt žáků k ní jsou na zoufalém ústupu. A kdo jiný by tu dokázal pomoct, když ne rodič?
Spoléháte na rodiče? Oni spoléhají na vás …
V současné době se ve většině zemí západního světa přisuzuje největší díl odpovědnosti za výchovu mladé generace kooperaci rodiny a školy. Možná překvapující zjištění je, že pouze ve Finsku a Dánsku se veřejnost domnívá, že hlavní zodpovědnost za výchovu má rodina. V ostatních státech, včetně ČR, je za hlavního aktéra výchovy považována škola.
Realita je ale jiná. Učitelé chtějí, aby žáky vychovávali především jejich rodiče, a ti naopak totéž očekávají od školy. To ilustruje poznámka a odpověď z jedné nejmenované školy. „Franta neustále vyrušuje, je neukázněný.“ Otec na poznámku odpověděl „Právě proto Vám ho tam posílám.“
Vtipů, jako je tento, koluje spousta. Učitelé a rodiče až příliš často spoléhají na druhou stranu, z čehož nutně vyplývá, že se děti ocitají ve výchovném vakuu, které postupně zaplňují nahodilé vzory, marketing a apatie.
Rodič – nepřítel udělá všechno pro to, aby vám dokázal chyby
Aby setkávání učitelů a rodičů nebylo pouze vzájemně nepříjemnou nutností při rodičovských schůzkách, případně „lístečkovou hrou“ poznámek či omluvenek z druhé strany, je důležité znát vzájemná očekávání a najít ideální řešení společné komunikace.
Vzájemné obviňování a „úkolování“ přitom od počátku komunikaci spíše brání. Stejně tak, jako učitelé nechtějí, aby je rodiči vinili z toho, že jsou vůči jejich dítěti nespravedliví, nestojí rodiče o poučování, jak mají své děti vychovávat. Učitel si přitom musí položit zásadní otázku: je lepší mít rodiče na své straně, nebo na druhé straně pomyslné barikády? Jaká jsou pro a proti? A pokud si tuto otázku poctivě zodpoví, těžko dojde k závěru, že válka s rodičem v čemkoliv pomůže jeho práci. Rodiče - nepřátelé budou dělat vše proto, aby dokázali, že právě učitel je ten, kdo dělá špatně svou práci.
Pokud však učitel od počátku přistupuje k rodičům jako ke kolegům, jejichž společným zájmem je vychovat děti, budou pak daleko vstřícnější, empatičtější, nebudou vyvolávat spory, ale hledat řešení. Prospěch, ale i dobrý pocit, z toho budou mít všichni zúčastnění.
Jak si rodiče získat na svou stranu, jak s nimi komunikovat
Třídní schůzky jsou nepochybně pilířem komunikace. Učitel je může využít pro vyjasnění vzájemných očekávání, pravidel, práv a povinností všech stran. Důležité je rodičům nabídnout otevřenost a možnost řešení výchovných problémů společně. Učitel tak zajistí a potvrdí svou legitimitu a tím získá na svou stranu nemalou část rodičů. Ne vždy se podaří přesvědčit všechny, ale to je zcela běžné. Pro učitele je také důležité, aby v jeho rodičovské „třídě“ byla skupina těch, u kterých nalezne oporu v případě kontroverze nebo konfliktu.
Buďte k dispozici s tím, že i váš čas je drahý
Třídní schůzky jsou také vhodným místem pro vymezení kvantity a dalších způsobů kontaktů s rodiči. Aby učitel dal najevo, že jeho čas má význam, neměl by rodičům být k dispozici neomezeně. Čas, který se učitel bude věnovat rodičům, by měl být pevně vymezený. Ideálním prostředkem pro takové vymezení jsou konzultační hodiny pro rodiče, např. dvě hodiny týdne. Rodič potom ví, kdy může vyučujícího navštívit a učitel se tak vyhne situacím, kdy jej rodič oslovuje při nějakém náhodném setkání, např. během nákupu.
Většina učitelů již považuje za běžnou komunikaci s rodiči prostřednictvím e- mailu. E – mailem může škola rodičům posílat nejrůznější informace, školní noviny atd. Vhodné je nastavit si pravidlo, lhůtu, během které učitel rodičům na jejich dotaz odpoví, např. týden.
Existují i další, méně tradiční způsoby komunikace učitelů s rodiči. Některé školy pořádají různá přivítání nových rodičů, ranní kávu s rodiči, semináře pro rodiče. Pamatujte však, že každá taková nabídka zároveň představuje závazek, který pokud nesplníte, může se lehce obrátit proti vám.
Nevíte si rady? Nabízí se pomoc
Zažité školní stereotypy, ostych, strach z neúspěchu, to všechno stále odrazuje spoustu učitelů od toho, aby se snažili s rodiči navázat vzájemně prospěšný vztah. Někteří to dokonce zkusí, nicméně předčasně rezignují, protože se jim nepodaří vyhnout se na začátku chybám. Jak je uvedeno výše, počet těch, kdo mají s rodiči bezproblémový a konstruktivní vztah, se dá odhadnout na 20 %. Pokud patříte mezi těch 80 % nespokojených a máte zájem o posílení schopnosti pozitivně komunikovat s rodiči, můžete se přihlásit na jednodenní či třídenní seminář, který zkušení lektoři realizují přímo ve vaší škole.
Více se dozvíte na http://scio.cz/skoly/workshopy/ nebo pište na workshopy@scio.cz.
52 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz