ODBĚR NOVINEK

Tablet do školy (ne)patří

28. března 2013

Tablet do školy (ne)patří

cl1

Dorazil i do českých škol. Nebyl nikým pozván, mnozí o něj nestojí, a přesto se ho nelze jednoduše zbavit. Nepomáhá zakazovat, přehlížet a ignorovat, pořád tam je a bude jich víc a víc. Nezbývá, než s ním začít aktivně pracovat …

Na mysli zde nemáme neukázněného žáka ani zástupce školní inspekce. Do školních tříd žáci postupně přináší nový druh zařízení, do škol se nám dostaly tablety. Jak tedy na ně?

 

Zařízení které pomáhá

Zahraniční zkušenosti s využíváním tabletů přímo ve školních hodinách jsou veskrze pozitivní. Žáky práce s tablety baví, čímž se přirozeně zvyšuje jejich motivace, angažovanost. Dle dílčích studií dosahují žáci při práci s tablety lepších studijních výsledků. Přirozeným ideálem je stav, kdy má každý žák přístup k vlastnímu zařízení. Toto však stále není standardem ani v západních zemích. Přesto i s omezeným počtem zařízení lze pracovat v jakékoliv hodině, a často bez nutnosti dokupovat speciální vzdělávací aplikace a služby. Tablet a přístup k internetu může proměnit práci ve školní hodině k nepoznání.

 

Staňte se kouči svých žáků

Zkušenosti učitelů s tablety ve třídě nejčastěji mají jeden společný jmenovatel. Používání tabletů ve třídě často zásadně mění klima školní třídy a postavení učitele. Fred Sitkins z USA např. uvádí, že „se nikdy nesetkal s ničím, co by tolik ovlivnilo osobní učitelský styl tolik jako iPad […] viděl jsem učitele, kteří každým dnem stále více objevovali, co to znamená stát se facilitátorem (zprostředkovatelem, pozn. autora) žákovského učení.“ Všichni učitelé pochopitelně nemohou být 100 % seznámeni s nejnovějšími technologickými produkty a žáci je jistě v jejich používání předběhnou. Učitelé se však mohou stát koučem či rádcem svým žákům, pomáhat jim používat jejich zařízení produktivně a efektivně v procesu individuálního vzdělávání

Co s tabletem ve školní hodině. V jakékoliv …

Tablety lze použít téměř v každé hodině a inspirativní postupy lze nalézt na internetu. Mnozí si např. položí otázku, jak by mohl být tablet použitelný ve výtvarné výchově, a i zde lze nalézt mnohé podněty. Žáci mohou používat bezplatné aplikace, které jim umožní míchat vzájemně barvy a sledovat jak vzájemně společně reagují a proměňují se. Existují pochopitelně skvělé aplikace na kreslení, ty mohou sloužit nejen k přípravě výtvarných konceptů před tím, než se žáci pustí do práce s vlastními výtvarnými potřebami. Následné sdílení obrázků v galeriích umožňuje žákům vzájemné hodnocení a povzbuzení.

Aplikací, které jsou denně přístupné na internetu a které by se hodily v hudební výchově, nalezneme desítky. Díky nim mohou žáci psát vlastní hudbu a zaznamenávat písně. S využitím aplikací jako je Garage Band se seznámí s hudebními nástroji a vyzkouší si je. Pomocí tabletů mají žáci přístup ke klasickým i populárním hudebním dílům a k informacím o nich.

Snad největší výběr aplikací a možností otevírají tablety v oblasti přírodních věd. V hodinách zeměpisu může být účelné již samotné využití internetových map. Dostupné jsou však i mapy hvězdné oblohy, měsíce apod. Dostupné jsou aplikace pro anatomii, rostliny, periodickou tabulku prvků, využít se dají mnohá youtube videa s prezentací chemických pokusů, či demonstrujících fungováních fyzikálních sil. Stačí si vybrat!

Historie a výuka dějepisu může být taktéž přímo podpořena mobilními zařízeními. Pomocí elektronických knih, videí či her je možné vdechnout život např. antickým civilizacím. Na internetu jsou dostupné historické dokumenty, či reálné videozáznamy historických událostí.

Mobilní zařízení a internet se objektivně osvědčil v rozvoji psaní a v českém jazyce obecně. Psaní vlastních blogů je jednou z nejlepších cest, jak dnes žáky povzbudit v zájmu o písemnou formu vyjadřování. Žáci tvoří své články a příspěvky s mnohem větším zájmem a nasazením, připravují-li jej pro skutečné veřejné publikování a ne jen pro školní potřeby. Psaní bylo vždy chápáno jako osamělá činnost, dnes však s rozvojem on-line komentářů a okamžité zpětné vazby dostává zcela nový rozměr.

Využití tabletů v hodinách cizího jazyka snad není nutno příliš rozvádět. Žáci se jejich prostřednictvím mohou dostat přímo do přirozeného cizojazyčného prostředí. Číst články, sledovat videa, vést konverzaci v cizím jazyce. Dostupné jsou i neplacené aplikace na rozvoj slovní zásoby.

 

Začít lze hned, není na co čekat

Je spousta dalších možností, jak s tablety přímo v hodině pracovat. Kreativně lze v hodině vyžít práci s fotografiemi, k dispozici jsou interaktivní elektronické učebnice, žákům lze zadat krátký výzkumný úkol apod. K tomu všemu však není nutné mít třídu plně vybavenou tablety. Pokud si jej nějaký žák sám přinese do školy a používá jej v hodině, využijte toho! Žákovskou aktivitu, která původně nemá s tématem hodiny nic společného, lze jednoduše přesměrovat produktivním směrem. Ukažte žákům, že zařízení, která mají, lze použít i jinak než jen na hraní a chatování. Otevřete jim novou bránu k individuálnímu vzdělávání. Není nutné čekat, až bude třída plně vybavená. Pokud žáci zařízení mají, zkuste je využít. Uvidíte, že se i vaše hodiny postupně změní.

 

46 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz