ODBĚR NOVINEK

Recenze hry Numerix: zábavnější hodina matematiky, ale ne o moc

1. dubna 2013

Recenze hry Numerix: zábavnější hodina matematiky, ale ne o moc

Hry pro děti by měly recenzovat samy děti. Umějí to!

 

Deskové hry jsou dobrá věc, se kterou lze  trávit volný čas.  Já osobně si myslím, že deskové hry jsou zábavné. Hrál jsem například deskové hry, jako je Ekopolis, Elfenland, Osadníci z Katanu a další. Tyto hry jsou ovšem značně odlišné od hry Numerix.

 

 

Popis hry: jednoduchost

Hra se skládá z hracích kostek s čísli, u kterých mě zaujal design. Protože mají ukazovat čísla od 0 až do 9, mají více stěn, než je obvyklé, a přesto dobře fungují. Kostky se znaménky znázorňujícími sčítání, odčítání, násobení a dělení jsou běžné „krychle“. Hra dále obsahuje hrací figurky, se kterými se táhne po hracím plánu, a samotný hrací plán, který je oboustranný a na němž se hra odehrává. Na jedné straně je plán zvaný Spirála, zatímco na druhé Šlahou a Přetahovaná, tedy různé hrací plány pro různé varianty hry. Ve hře dále pomáhají matematická tabulka, na níž je možné kontrolovat výsledky příkladů, a návod, díky které se lze lépe naučit jednotlivé varianty hry. Princip hry je jednoduchý. Je založen na tom, že se počítají příklady, a jak už jsem zmínil, posunuje se figurkami po hracím plánu. Příklady vyplývají z hodu kostkami.

 

 

Varianty hry: velká příbuznostHra se dá hrát na tři základní způsoby. První z nich se jmenuje Spirála. To je způsob, alespoň podle návodu, vhodný pro rodiny. Právě s touto variantou jsem se jako s první /seznámil a hrál ji. Odlišnost této varianty od ostatních je dána zejména tím, že se hraje na hracím poli podobném jiným deskovým hrám (á la Člověče, nezlob se).

 

Druhý způsob, s nímž jsem se seznámil, je Šlahoun. Ten je podle návodu určen pro školní hodiny matematiky. Je výrazně soutěživější než Spirála, založena je ale na tomtéž. Hraje se ovšem na jiném herním plánu, ten je výrazně jednodušší. Třetí základní variantou je Přetahovaná. Od ostatních se odlišuje tím, že je určena pro týmy a má také svůj vlastní herní plán. Hlavní varianty mají své další verze, nicméně ty se příliš neodlišují.

 

Zábavnost: chybí motivace

 

Hra bude určitě bavit nadšence pro matematiku. Hra je hodně podobná výuce matematiky ve školách, takže dětem, které nemají rády matematiku ve škole, se nebude moc zamlouvat ani tato hra. Hře chybí příběh, který by hrál hlavní roli a poskytl dětem motivační prvek k tomu, aby si hru, třeba i navzdory neoblíbenosti matematiky, oblíbily.

 

 

Vzdělávací přínos: čistá matematika, neočekávejte víc

 

Hráči se určitě naučí lépe počítat matematické příklady. Jak na násobení, na dělení, i na sčítání a odčítání nabízí hra řadu možností pro zdokonalení. Ovšem tato hra není přínosná nijak jinak. . Jak už bylo řečeno, hře chybí hlubší příběh, který by přirozeně využíval matematické příklady. Ačkoliv je ve hře zahrnuta i týmová varianta, není v ní zahrnuta skutečná týmová spolupráce. Soutěživost, na které je hra postavena, může sice soutěživé děti povzbuzovat, ale ty méně soutěživé spíše odradí.

 

Závěr: sem tam, proč ne?

 

Na hře je určitě dobré, že si člověk procvičí své matematické dovednosti. Takové cvičení nemusí být vhodné jen pro děti, ale sem tam i pro dospělé. To je na celé hře to nejlepší a to se od ní dá očekávat. A naopak nedostatkem hry je, že se člověk nenaučí,  ani si neprocvičí, nic jiného

 

Mně připadá tato hra dobrá, rozhodně zábavnější, než výuka ve škole, nicméně ne zase o tolik, o kolik by se dalo u stolní hry předpokládat. Není na škodu se ke hře občas vrátit, ale já osobně bych se k ní nevracel každý den. Za nejlepší z variant hry považuji Spirálu, protože v ní není kladen takový důraz na soutěživost.

 Jáchym Kartous, 9 let, ZŠ Dobřichovice

 

 

45 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz