ODBĚR NOVINEK

Peníze, money, geld, dinero, soldi, raha, airgead…

12. prosince 2011

Peníze, money, geld, dinero, soldi, raha, airgead…

V každém jazyce jinak, dovednost pro hospodaření stále stejná… finanční gramotnost. Společnost Scio předvídala trend současné doby a již v roce 2009 nabídla žákům test, který zjišťuje jejich znalosti a dovednosti v oblasti dnes již velmi populární finanční gramotnosti. V loňském roce prošlo testováním více než 1500 žáků 8. a 9. tříd, ze zpětné vazby škol je zřejmé, že testování realizují z různých důvodů, avšak výsledek – pocit spokojenosti – je všude stejný.

Zprávu o výsledcích tříd i jednotlivých žáků obdrží nejen škola, ale také samotní žáci. Na jejich výsledkových listech jsou navíc zařazeny informace, které zajímají i rodiče. Učitelé navíc jako bonus obdrží metodickou pomůcku do výuky – výklad určitého tématu a k němu praktické příklady začlenění do hodin běžných předmětů.

 

 

Zprávu o výsledcích tříd i jednotlivých žáků obdrží nejen škola, ale také samotní žáci. Na jejich výsledkových listech jsou navíc zařazeny informace, které zajímají i rodiče. Učitelé navíc jako bonus obdrží metodickou pomůcku do výuky – výklad určitého tématu a k němu praktické příklady začlenění do hodin běžných předmětů.

 

 

Co je obsahem testování?

Test obsahuje 40 otázek, které se zaměřují na oblast peněz, placení, cen, daní, hospodaření domácnosti, majetku, ale také na základní pojmy a principy fungování finančního trhu. Znalostní a dovednostní otázky jsou v dotazníku doplněny o postoje a přístup k vlastním finančním prostředkům. Zajímá nás, zda má na výsledek v testu vliv výše kapesného, skutečnost, že žák (ne)dostává místo dárků k narozeninám peníze, nebo zdroj, ze kterého žáci své informace o finančním hospodaření čerpá. Pravidelně také zařazujeme otázky, které reflektují nejnovější diskutované otázky i mezi dospělými (věk odchodu do důchodu, výše minimální mzdy, výše státního dluhu apod.).

 

 

 

Úlohy na ukázku (počet vybrat podle místa):

 

V letáku supermarketu Bolt bylo uvedeno, že mycí prostředek na nádobí je nyní v akci „3 + 1 zdarma“. Co přesně tato nabídka znamená?

(A)     Cena výrobku je upravena tak, aby se cena tří kusů vyrovnala ceně, za kterou by běžně byly čtyři kusy.

(B)     Pokud zákazník v letošním roce zakoupil minimálně 3 kusy tohoto výrobku a má schované účtenky, může si přijít vyzvednout čtvrtý kus zdarma.

(C)     Ke každému nákupu dostane zákazník jeden kus tohoto výrobku jako dárek zdarma.

(D)     Při zakoupení 4 kusů tohoto výrobku budou účtovány jen 3 kusy.

 

Firma Computer Expert, a. s., koupila notebook Toshiba za 10 000 Kč a v obchodě jej prodala za 20 000 Kč (ceny jsou bez DPH). Kolik procent z prodejní ceny činí marže firmy?

(A)     50 %

(B)     33 %

(C)     10 %

(D)       5 %

 

Lenka si otevřela kosmetický salon v Poděbradech. Každý den od pondělí do pátku v něm obslouží v průměru 10 zákazníků. Měsíčně zaplatí za pronájem 30 000 Kč, k tomu 5000 Kč za vodu a elektřinu a 10 000 Kč za kosmetické přípravky. Z tržby chce rovněž platit měsíční splátky hypotéky na byt ve výši 15 000 Kč.

Měsíc má 20 pracovních dní.

Předmět: Finanční gramotnost

Autor: Hykšová Magdalena

Datum: 1/2011

Poznámka:

 

 

Kolik má Lenka účtovat za jednu návštěvu salonu, aby jí po zaplacení všech uvedených nákladů včetně splátky hypotéky zbylo 20 000 Kč měsíčně?

(A)     300 Kč

(B)     350 Kč

(C)     400 Kč

(D)     450 Kč

 

Pan Zmatlík má auto a řádně platí povinné ručení. Havarijní pojištění neplatí. Při couvání před domem narazil do auta svého souseda a způsobil mu tak škodu přibližně 20 000 korun, škoda na voze pana Zmatlíka činila asi 5 000 korun. Které z následujících tvrzení je pravdivé?

(A)     Škodu na voze pana Zmatlíka zaplatí pojišťovna.

(B)     Škodu na sousedově voze zaplatí pojišťovna.

(C)     Pojišťovna zaplatí škodu vzniklou na obou autech.

(D)     Pan Zmatlík musí nechat sousedovo auto opravit.

 

 

 

 

Novinka v oblasti vzdělávání, která byla od minulého školního roku zařazena do našeho vzdělávacího programu. Aktuálnost a atraktivnost tématu, příprava do života.

 

Zaměřujeme pozornost na finanční gramotnost a chtěli jsme si ověřit úspěšnost našich žáků. Chtěli jsme zjistit, jak na tom žáci s finanční gramotností jsou a také máme v plánu testování zopakovat, jestli se zlepší situace po cíleném zařazení do vyučování.

 

Přínosem je pestrost nezávisle položených otázek, kde žáci využívali vědomosti z hodin PVP FG a vlastních zkušeností z domova. Koupili jsme z důvodu srovnání s ostatními školami a aby žáci pochopili, co již umí kolik toho ještě v dané problematice ještě neznají.

 

FG je velmi důležitou součástí všech gramotností, letos jsme poprvé zavedli volitelný předmět finanční gramotnost. Zajímaly nás "vstupní" výsledky, protože do loňského roku jsme FG vyučovali pouze v matematice.

 

Objednávejte již nyní!

 

termín: 12.-23.3. 2011

pro: 8. a 9. ročník

jak: online

co: test + dotazník

jak dlouho: 60 minut

za kolik: 60,- Kč za test

 

www.scio.cz/fingr

fingr@scio.cz

 

29 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz