RUBRIKA
26. března 2012
Na březnové konferenci DML (Digital Media and Learning) 2012 v San Francisco byl představen nový model vzdělávání pod názvem „connected learning“. Skupina odborníků, kteří se zaměřují na inovace ve vzdělávání, využívání digitálních technologií a sociálních sítí, vidí „propojené učení“ jako model, který by měl přispět k překlenutí rostoucího nesouladu mezi formálním a neformálním vzděláváním. Podle této iniciativy by za proces učení neměly být odpovědné jen školy, ale široká síť osob a institucí, včetně škol, knihoven, muzeí a online komunit. Moderní technologie hrají velkou roli ve zprostředkování vzájemného propojení všech okruhů.
S podporou MacArthur Foundation založili autoři modelu výzkumnou skupinu Connected Learning Research Network, jejich výzkum bude zaměřen zejména na roli sociálních sítí a digitálních her ve vzdělávání, na úlohu mentorů a učení se s vrstevníky. Výzkumníci také spustili dvě nové webové stránky connectedlearning.tv a clrn.dmlhub.net, které budou uvádět informace z výzkumu, blogy a webináře pro odborníky, rodiče i pracovníky ve vzdělávání.
Nově ohlášená výzkumná aktivita navazuje na předchozí projekt financovaný nadací MacArthur, který se zabýval tím, jak mladí lidé využívají digitální média pro komunikaci, učení, rozvíjení vlastních zájmů, interakci s vrstevníky i dospělými.
Model propojeného učení odráží zásadní změny, které probíhají ve vzdělávání na prahu 21. století:
1. Posun od vzdělávání k učení: vzdělávají instituce, zatímco učení vychází ze zájmu osob. Učení je mobilní a kdykoli a kdekoli dostupné.
2. Posun od přijímání informací k aktivní účasti ve vytváření procesu učení se. Učení se soustředí na zájmy studentů, studenti informace využívají i tvoří nové obsahy.
3. Posun od institucí k sítím. Učení probíhá napříč institucemi s využitím všech možností síťových propojení.
Pro vymezení rámce propojeného učení výzkumníci definují, v jakém kontextu se učení rozvíjí (založeno na vlastním zájmu, podporováno spoluprací s vrstevníky, orientováno akademicky), jaké jsou hlavní stavební principy (zaměřeno na tvorbu, konkrétní zkušenost, probíhá s využitím volně přístupných sítích a v rámci sdílení) a z jakých základních hodnot vychází (rovný přístup k učení, sociální propojení a plná účast mladých lidí). Iniciátoři zdůrazňují, že nový model neznamená zavržení klasického školního vzdělání, ale jeho obohacení a přenesení do jiných kontextů.
Myšlenka propojeného učení jako spojení učení formálního, neformálního a sociálního není nová a v praxi je v různé míře rozvíjena a využívána, zejména ve spojení s využitím digitálních technologií. Některé reakce z odborných kruhů poukazují na to, že do projektu nejsou zahrnuti právě ti, kdo propojené učení praktikují a prosazují již delší dobu. Autoři nově předloženého modelu však vidí svou práci jako teoretický základ pro další rozvíjení propojeného učení a deklarují svou otevřenost ke spolupráci.
Přínos modelu propojeného učení lze spatřovat především v jeho zaměření na žáka a studenta – vychází z jeho potřeb a aktivit, sleduje rozšíření příležitostí k učení a nestaví do protikladu školní a neškolní vzdělávání. Otázkou zůstává, nakolik je model propojen s realitou a zda a případně jak může výzkum modelu ovlivnit reálnou praxi ve školách i mimo ně.
Zpracovala Irena Smetánková
Zdroje
http://spotlight.macfound.org/blog/entry/researchers-introduce-a-new-model-of-connected-learning/
http://www.huffingtonpost.com/connie-yowell/connected-learning-reimag_b_1316100.html?ref=education
110 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz