ODBĚR NOVINEK

Výběr ze zpráv, novinek, zajímavostí ve vzdělávání z anglicky psaných zdrojů k datu 30.3.2012

2. dubna 2012

Výběr ze zpráv, novinek, zajímavostí ve vzdělávání z anglicky psaných zdrojů k datu 30.3.2012

cl1

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio. Další novinky a zajímavosti najdete v sekci "Trendy ve vzdělávání" na webových stránkách Scio.

  

1.    Krátkodobou neboli pracovní paměť je možné tréninkem zlepšovat, se zvýšením kapacity krátkodobé paměti se zvyšuje IQ (586).

2.    Školy v USA zavádějí inovační metody v organizaci výuky: v Seattlu vznikla z popudu učitelských odborů a školské rady iniciativa Creative Approach Schools, podporující školy, které žádají větší flexibilitu a nezávislost. Se začleněním do programu Creative Approach Schools musí souhlasit minimálně 80% učitelů dané školy. Odlišné přístupy se mohou projevit v následujících oblastech: upravený rozvrh dne, odlišná délka hodin, počet dní výuky, specifické kurikulum, úzká spolupráce s komunitou a rodiči, odlišné postupy hodnocení, politika přijímání nových učitelů (580). Školy v Coloradu zavedly systém založený na standardech, kde děti postupují po zvládnutí určité roviny kompetence. Kurikulum je např. rozděleno do 10-14 stupňů, děti nejsou ve skupinách podle věku, ale podle dosažené kompetence. Výsledky žáků se zlepšily (584).

3.    Převrácené vyučování (flipped classroom) je relativně nová metoda ve vzdělávání, názory na ni se různí. V článku v eSchool News autoři rozebírají pět hlavních výhrad vůči převrácenému vyučování: učitel přestává být důležitý, děti nechtějí sledovat doma nudné video, děti nemají doma přístup na internet, učitel nemá kontrolu, jestli děti sledují video, učitelé nemají čas a zkušenosti pro vytvoření videa (585).

4.    Atlanta Journal zveřejnil článek založený na analýze výsledků testů v 69 000 amerických veřejných školách, podle kterého je pravděpodobné, že výsledky testů byly velmi často falšovány. To mohlo mít za následek, že studenti nedostali pomoc, ačkoliv ji potřebovali, a zvyšuje se nedůvěra k veřejnému vzdělávání. Nekonsistentní výsledky se často objevily ve školách se sociálně ekonomicky slabou populací. Za příčinu je pokládán tlak, který s testováním a výsledky testů souvisí (579). Řada států využívá testování a vyhodnocování online, což mimo jiné omezí příležitosti k podvádění. Nově připravované národní testy budou online, nejsou však dosud jasné detaily – jaké technologické vybavení bude potřeba, budou se využívat tablety apod. (589).

5.    Šest škol v Denveru se účastní pilotního zavádění programu ABC Toolkit, který shromažďuje údaje o žácích od 6. třídy, identifikuje rizikové faktory a připravuje intervenci – pomoc studentům, aby nepropadli nebo neopustili školu (581).

6.    Očekává se, že anglické univerzity budou přijímat méně studentů – některé až o 10%, zato se má zvýšit počet míst ve vyšších odborných školách. Změny souvisejí s menším objemem veřejných financí pro univerzity – větší podíl získávají soukromé finance, což je trend, který bude patrně pokračovat (587). Propojení univerzitního výzkumu s neakademickými kruhy je důležité v procesu mobilizace znalostí (knowledge mobilisation) – zpočátku jako transfer znalostí a objevů v technických oborech za účelem zisku, ale důležité je i šíření poznatků z výzkumu v sociálních vědách (583).

(579) http://www.ajc.com/news/cheating-our-children-suspicious-1397022.html

(580) http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2017845837_creativeapproachschools27m.html

(581) http://www.ednewscolorado.org/2012/03/26/35159-dps-schools-pilot-early-warning-system

(583) http://www.guardian.co.uk/higher-education-network/blog/2012/mar/29/universities-impact-research-society

(584) http://www.edweek.org/ew/articles/2012/03/28/26district.h31.html?tkn=TQVF3SmK3uL2qhvR%2FZA7begwCHulLRHn%2BAxu&cmp=clp-ascd

(585) http://www.eschoolnews.com/2012/03/26/flipped-learning-a-response-to-five-common-criticisms/?

(586) http://www.psychologytoday.com/blog/memory-medic/201203/training-working-memory-why-and-how

(587) http://www.bbc.co.uk/news/education-17537558

(589) http://gettingsmart.com/blog/2012/03/getting-ready-for-online-assessment/


162 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz