ODBĚR NOVINEK

Krok za krokem aneb Jak vzniká mapa učebního pokroku

2. dubna 2013

Krok za krokem aneb Jak vzniká mapa učebního pokroku

V minulém čísle Učitelského zpravodaje jsme vás seznámili s významem map učebního pokroku pro žáky, rodiče a učitele. A protože příprava je již v plném proudu, rádi bychom vás nechali nahlédnout do naší „mupinkářské ” kuchyně, v níž spolu s námi „vaří“ učitelé z 1. i 2. stupně základních škol napříč celou Českou republikou, rodiče dětí nebo také např. zástupce knihovny. Hlavními „strávníky“ pak budou žáci základní školy.

 

Naším cílem je vytvořit mapy učebního pokroku pro několik vzdělávacích oblastí: anglický a český jazyk (a psaný projev), čtenářská a matematická gramotnost, oblast přírodovědná a společenskovědná.

 

Protože jsme se už na začátku rozhodli, že mapy učebního pokroku budou sloužit primárně žákovi, snažíme se o to, aby mapa byla srozumitelná, tedy psaná adekvátním jazykem, provázaná s reálnými situacemi, založená na hře, kterou budou žáci procházet. Představte si například cestu přes různé ostrovy, kdy každý ostrov znamená uzlový bod na individuální žákově cestě. Poznávat vlastní cestu vzděláváním může být stejně dobrodružné jako poznávat neznámý ostrov… Ale nepředbíhejme.

 

A jakže to v naší „kuchyni“ vypadá?  Hodně času jsme věnovali výběru těch nejlepších receptů. Inspiraci jsme hledali v zahraničí, avšak aby byl výsledek stravitelný a chutný, recepty jsme přizpůsobili českým chutím a zvyklostem.

 

Pracovní týmy se pravidelně společně scházejí a postupně zaplňují jednotlivé mapy konkrétním obsahem, tak aby se mapy mohly stát pro každého žáčka ukazatelem jeho vlastní cesty za sebepoznáním a vzděláním. Prvním úkolem týmu bylo shodnout se, kde se vlastně nachází startovní čára při nástupu do školy a kam až může žák na konci základní školní docházky doběhnout. Samozřejmě s ohledem na žáky pomalejší či znevýhodněné při startu i na ty, kteří se dostávají do cíle rychleji než ti ostatní.

 

Všechny vznikající mapy

 

jsou protkané vícero cestami, nazýváme je tzv. „vlákny“, ty procházejí celou mapou a podobně jako nížiny, hory, řeky zaplňují mapu geografickou, v mapách učebního pokroku spojují vlákna odlišné dovednosti, znalosti jednoho předmětu v celek. Pro vaši bližší představu vysvětlíme na konkrétním příkladu: ve čtenářské gramotnosti je jedním z vláken Technika, v angličtině Poslech, v matematické gramotnosti Práce s čísly.

 

Vymezení jednotlivých úrovní v rámci vlákna již nebylo úkolem celých týmů, ale pracovali jsme v menších skupinkách, ale s tím, že všechny vznikající materiály jsou sdílené a otevřené připomínkám ostatních členů týmu. V době mezi jednotlivými schůzkami spolupracuje každý tým on-line, protože je jasné, že každý člen má jiný pracovní rytmus a individuální časové možnosti

 

Současně s vymezováním úrovní ve vláknech přemýšlíme např. o konkrétních aktivitách do hodin, které pomohou učitelům (a vlastně i rodičům) ověřovat pokrok žáka (dítěte). A např. ve čtenářské gramotnosti dáváme dohromady (ve spolupráci s Městskou knihovnou hl. m. Praha) pro každou úroveň tipy na malou knihovničku, z níž si jak dítě, tak jeho rodič může vybrat zajímavou knihu

 

Za tým společnosti Scio, Jana Codlová

 

 

153 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz