ODBĚR NOVINEK

Vzdělávání bez pomoci státu? Pusťte se do toho …

14. září 2012

Vzdělávání bez pomoci státu? Pusťte se do toho …

cl1

Na tomto místě většinou vydáváme rozhovory s lidmi, kteří dosáhli určitého mediálního renomé a zároveň jsou nějak spojeni s oblastí vzdělávání. Markéta Matějíčková mediální renomé prozatím nezískala, ale pro budoucnost vzdělávání toho udělal možná více než kdokoliv z těch, kteří zde byli zpovídáni před ní. Její dobročinná aktivita, za kterou byla nominována na ocenění za školní dobročinnost nadace VIA, má nezištné kořeny, o kterých stojí za to něco se dozvědět…

 

Rozhodla jste se pustit do překládání výukových videí na Khan Academy, aby měly i české děti možnost využít tohoto bezesporu vynikajícího fenoménu v oblasti vzdělávání. Sama máte syna, který však, paradoxně, český překlad nepotřebuje. Co vás k tomu vedlo? Nemáte co dělat? : )

Khan Academy jsem využívala napřed sama pro opakování matematiky a fyziky. Khan mě nadchl především svým smyslem pro humor, schopností vysvětlit a umět ve správnou chvíli téma odlehčit.  Klasické učebnice matematiky mi nikdy příliš zábavné nepřipadaly, ale zase fungují skvěle jako uspávací prostředek :)

 

Synova reakce na videa byla snad ještě pozitivnější než moje. Khanova videa o násobení jsou evidentně vtipná pro děti na prvním stupni ZŠ. Obdivuji, jak se Khan dovede přizpůsobit dětem, se kterými nemá žádný přímý kontakt.

 

Pročetla jsem si o Khan Academy všechno, co na webu bylo. Bylo to zrovna v době, kdy se dobrovolníkům z celého světa otevřela možnost k jeho videím dopisovat titulky. Překlady byly způsob, jak Khan Academy poděkovat za sebe i za syna a ještě u toho udělat něco pro ostatní.

V současnosti už nejste sama, kdo se věnuje překládání Khan Academy do češtiny. Dokázala jste okolo sebe shromáždit skupinu dobrovolníků, kteří vám s prací pomáhají. Co je to za lidi a jaké jsou jejich pohnutky?

 

Jsme opravdu pestrá skupina. Od šikovných altruistických studentů, kteří vidí v tomto typu vzdělávání budoucnost, přes učitele, krajany, rodiče, kteří si nechtějí jen pasivně stěžovat na stav školství v ČR, až po geniálního web developera.

 V čem vidíte největší přínos Khan Academy? Pro řadu učitelů i rodičů se může jevit video na internetu na hony vzdálené tomu, co si představují pod pojmem „vzdělávání“ …

 

To není divu. Obecně převládá názor, že YouTube je hlavně pro legrační videa s koťaty, co hrají na piano: ) I proto Salmana Khana překvapilo, když sledovanost jeho amatérských tutoriálů pro malou sestřenku raketově stoupala a komentáře pod videi byly plné vděku, často velmi dojemné. Začal o nich přemýšlet, a protože ohlasů přibývalo s každým dalším videem, které udělal, vznikla Khan Academy.

Ta je skvělým doplňkem klasické školy. Skoro každý žák přece někdy onemocní a potřebuje učivo doplnit. Nebo něco ve škole nepochopí, třeba proto, že nedával pozor. Nám se stalo, že dlouhodobě onemocněla paní učitelka a než se vedení školy povedlo sehnat kvalitní náhradu, suplování za moc nestálo. Zejména v matematice pak v těchto celkem běžných případech vznikají „díry“ ve vědomostech, které se pak se studenty táhnou. Proto je na Khan Academy mapa znalostí. Nic takového jsem v českých učebnicích ještě neviděla.  Jedná se o interaktivní obrázek, kde jsou znázorněna jednotlivá témata v matematice a jejich provázanost.  Takže pokud dítě „nepobere“ ve škole například dělení dvoumístným číslem, může si doma pustit video (třeba i několikrát) a procvičit na příkladech v pěkném grafickém modulu, kde za vyřešené příklady získá hvězdičku. Pro děti je to atraktivnější než opisovat příklady z učebnice. 

Když ani to nepomůže, v mapě znalostí snadno zjistí, jaká matematická dovednost mu chybí. Tu se může ihned naučit i procvičit. Udělá-li si rodiče čas a tímto procesem projdou spolu s dítětem, pak mají téměř jistě vyhráno. A učitel pak taky :)

 

Současnost přináší vzdělávání v nejrůznějších formách, nejčastěji prostřednictvím internetu. Učitelé často nevědí, jak mají k těmto inovacím přistupovat, někteří je považují za konkurenci, případně nevidí jejich pozitivní přínos. Jak se dá Khan Academy využít v rámci školního vzdělávání?

 

Prosím všechny učitele, aby internetovou výuku či videa nebrali jako konkurenci. Osobní kontakt, jejich úsměv či pochvalu žádný tablet nenahradí. To je, jak doufám, všem naprosto jasné. A jak se dá využít ve škole? Na to má Khan Academy na webu celý podrobný manuál, popis zkušeností z praxe i video, kde o tom mluví řadoví učitelé ze spolupracujících škol.

Stručně lze popsat představu Khan Academy o využítí ve škole takto:

 

-        princip „převrácené třídy“, žáci pochopí látku předem doma a ve škole je pak čas zkoumat i učit se spolupracovat

 

 

-        individuální vzdělávání vlastním tempem na místo jediného výkladu pro všechny bez rozdílu

-        dokonalé zvládnutí probírané látky (každý student  na to dostává prostředky, čas a prostor)  

-        podpora spolupráce mezi žáky, ti co už látku zvládli mohou pomoci těm, kteří ještě ne

-        využití modulu „Statistika“, který učiteli dává okamžitý grafický přehled o aktivitě i výsledcích žáka v čase, učitel okamžitě vidí který žák a v čem potřebuje jeho pomoc

 

Pokud nevěříte a říkáte si, že to na papíře vypadá pěkně, ale realita bude jiná, jak už to bývá, tak se podívejte na http://www.khanacademy.org/toolkit/ , kde je vše  podrobně popsáno a vysvětleno.

 

 

Také se držím hesla „Co se zdá být příliš dobré, aby to byla pravda, to obvykle pravda není.“ Zvláště na internetu. Ale Khan Academy je výjimkou potvrzující pravidlo a tak ji využívá více než patnáct tisíc školních tříd.

 Mimochodem, pokoušela jste se kontaktovat i ministerstvo školství? Jaká byla odezva?

 

Zatím ne. Neměli jsme  kromě otitulkovaných videí co ukázat. Teď dokončujeme vlastní web, těšíme se na uvedení série videí z algebry – lineárních rovnic, kterou nadaboval Saša Rašilov ve spolupráci se společností Scio i námi.

V uplynulém školním roce navíc mělo MŠMT dost problémů samo se sebou. Snad to bude letos lepší a naši prosbu o pomoc, se kterou je určitě oslovíme, vyhodnotí kladně.

 

Pobýváte část roku v kanadském Ontariu, část roku v České republice, můžete proto srovnávat i z hlediska vzdělávání. Jaké jsou vaše zkušenosti v této oblasti, pokud porovnáte obě země?

 

Myslím si, že v Ontariu mají učitelé lepší podmínky k práci a to nejen finanční. Být učitelem je prestižní zaměstnání. Jsou více motivováni, jsou velmi srdeční k dětem i rodičům. Velmi dobře funguje PTA (Parent Teacher Association), kanadská obdoba rodičovských sdružení, která ale není jen o vybírání příspěvků a formálních schůzích. Několikrát v roce rodiče s učiteli připraví bezva akci pro děti, třeba halloweenskou diskotéku nebo Vánoční party.  Na školní výlety dětí od školky do třetí třídy let jsou zváni rodiče i prarodiče. Pokud se chtějí zúčastnit, předem se nahlásí učitelům a pak pomohou se zajištěním bezpečnosti, s organizací nebo třeba s převlékáním, když se jede plavat. Myslím, že ve vztahu rodič – učitel je tam obecně více tolik potřebného respektu a ochoty spolupracovat. Je tam třeba zvykem předat na konci roku učiteli ručně psané poděkování, ve kterém rodič (u mladších dětí) nebo student vyzdvihne, co se mu na stylu výuky pana učitele líbilo. Je to úžasná zpětná vazba. A také lekce pro studenta. Musí se zamyslet nad tím, jaký byl školní rok, uvědomit si za co je učiteli vděčný a slušně poděkovat.

Zajímavé je, že na ZŠ jeden učitel učí stále stejný ročník. A to všechny předměty, kromě francouzštiny. Mnoho výukových projektů je praktických, tzv. „hands on“, hlavně prvouka, později fyzika, chemie, biologie. Každý rok hrají u nás učitelé v červnu baseballový zápas proti sedmákům a osmákům.

Učitelé v důchodu organizují v celém regionu „Souboj knih“. Soutěž, kde vybraní žáci přečtou za školní rok 10 předem určených knih. V dubnu potom reprezentují svou školu. Škola, která odpoví nejlépe 100 otázek na obsah knížek, vyhrává. Je tam na takové aktivity více času.

Tako pozitivní atmosféra a aktivní přístup všech stran mi v ČR trošku chybí. I když jsme zatím měli na učitelky a učitele štěstí a rozhodně je co chválit. 

Organizační podmínky ale v naší české škole (4 roky bez tělocvičny atp.) optimální nebyly. Ontario je celkově přece jen dál.

 

Na vzdělávací systém v Ontariu se pějí ódy. Vedle Finska a Singapuru je ontarijský vzdělávací systém dáván za příklad ostatním. Souhlasíte?

 

Ano!

 

Pro většinu rodičů je vzdělávání jejich dětí otázkou toho, co jim nabízí škola, případně jaké se nabízejí kroužky v okolí bydliště. Kam by se podle Vás měla zaměřit jejich pozornost?

 

 

Netroufám si nikomu radit, sama se snažím maximálně spolupracovat se všemi učitelkami a učiteli svého syna. Myslím, že to pomáhá jim i nám.

A také se držím rady: „Dejte dětem pocítit, že vám na nich záleží a že jim nasloucháte. Nejlépe toho dosáhnete, pokud vám na nich bude doopravdy záležet a budete jim doopravdy naslouchat.“ Myslím, že díky tomu je pak snazší vybrat správný kroužek, vhodnou knížku v knihovně, téma k popovídání i video na Khan Academy :)


Khan Academy

Khan Academy je nezisková organizace zaměřená na vzdělávání, založená v roce 2006 Američanem Salmanem Khanem, absolventem MIT a Harvardu. S misí „poskytovat vysoce kvalitní vzdělání komukoli, kdekoli“ nabízí webová stránka sbírku více než 3 100 videolekcí uložených na YouTube, a to k disciplínám matematika, fyzika, chemie, organická chemie, historie, zdravotnictví a lékařství, finančnictví, ekonomie, biologie, astronomie, kosmologie atd.

Zakladatel organizace Salman Khan se narodil a vyrůstal v New Orleans. Po získání tří titulů na MIT (bakalářský z matematiky, elektrotechniky a informačních technologií, magisterský z elektrotechniky a informačních technologií), pokračoval ve studiu na Harvardu, kde získal titul MBA. Na konci roku 2004 začal na dálku doučovat svojí sestřenici Nadiu matematiku a využíval při tom Yahoo´s Doodle notepad. Když ho o pomoc poprosili další příbuzní a přátelé, rozhodl se, že praktičtější bude umístit videolekce na YouTube. Jejich popularita a děkovné příspěvky studentů přiměly Khana, aby v roce 2009 opustil svou práci finančního analytika ve společnosti Connective Capital Management a zaměřil se na tvorbu video lekcí naplno. Jeho projekt dostal jméno po svém zakladateli: Khan Academy. Bill Gates na adresu Salmana Khana poznamenal: „Řekl bych, že jsme přesunuli IQ 160 z oblasti akciových trhů do oblasti výuky mnoha lidí účinným způsobem. Byl to dobrý den, když mu manželka dovolila opustit jeho původní zaměstnání.“

Khan Academy je dostupná už i v češtině, a to zásluhou iniciativy skupiny dobrovolníků, která začala s vytvářením titulkovaných verzí Khan Academy. Původní iniciátorkou je Markéta Matějíčková, jejíž syn sám Khan Academy využívá. Skupinu dobrovolníků, která videa překládá, vedou rodiče dětí, kterým Khan Academy změnila vztah k matematice od silně negativního k pozitivnímu. V roce 2012 vznikají, se souhlasem samotné Khan Academy, první dabovaná videa. Kromě týmu dobrovolníků se na jejich přípravě podílejí společnost Scio a iniciativa RESTART.

 

Bohumil Kartous

81 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz