ODBĚR NOVINEK

um21: To, co chybí ve vzdělávání

12. prosince 2011

um21: To, co chybí ve vzdělávání

cl1

Je obsah vzdělávání ve školách adekvátní? Skutečně odpovídá tomu, co studenti chtějí a potřebují? Talentovaná studentka Ivana Recmanová, dnes studující na University College London o chybějícím rozměru vzdělávání, na který se zaměřuje um21, zkouška pro 21. století.

Sama jste se začala zajímat o zkoušku um21. Důvod?

 

O projektu um21 jsem se dozvěděla od kamaráda, který informaci o něm zveřejnil na Facebooku, a protože mě zajímá vše kolem vzdělávání, prázdniny byly v plném proudu a přála jsem si, aby v ČR pokračovala maturitní reforma, rozhodla jsem se jít do toho.

 

Ve svých pracech jste se zabývala srovnáním středoškolských zkoušek ve Velké Británii a v ČR. Čím myslíte, že dokáže um21 studium na SŠ obohatit?

 

Určitě to je přínos kritického uvažování a psaní esejí, která se dosud - až na pár vzácných výjimek - u nás neobjevila. Krom toho také centralizace profilové zkoušky maturity.

 

um21 je inspirována cambridgskou zkouškou PreU. Jejím smyslem je připravit studenty lépe na nároky vysokoškolského studia. Cítíte  vtomto ohleda sama nějaký handicap?

 

Někdy mě mrzí, že nejsem o pár let mladší a nezažiju už tuhle reformu, protože mám občas pocit, že v mém vzdělávání něco takového velmi chybělo. Na druhou stranu jsem alespoň ráda za nové maturity - ačkoliv ta myšlenka ještě není úplně dotažená do konce -, protože se v nich už objevovaly nějaké analýzy a interpretace, byť ne do takové hloubky. Věřím, že se mi ty základy neztratí a na vysoké škole si je ještě prohloubím.

 

Vy jste evidentně nadprůměrně nadaná studentka, ke komplexní práci

inklinujete sama. Myslíte ale, že model um21 je vhodný i pro “průměrné"

středoškolské studenty?

 

Existují modely, např. ve Finsku, které dokáží pracovat i s průměrnými studenty a zatím se nepotvrdilo, že by tamější žáci vykazovali vyšší průměrnou inteligenci než jinde ve světě. Průzkumy PISA následně dokazují, že té komplexní práci se může naučit i někdo ne špičkově nadaný. Nicméně nelze popřít i jiné faktory, které ovlivňují to, co si studenti z výuky odnesou, např. počet studentů ve třídě, práce vyučujícího apod. Podle mě M21 potenciál má, ale musejí být k tomu příznivé podmínky.

 

Čemu byste se chtěla ve svém studiu na VŠ věnovat?

Začínám studovat obor Language and Culture na University College London, který v mém případě zahrnuje jazyky a lingvistiku.

Přesto se chci nadále věnovat problematice vzdělávání.

 

 

Děkujeme, ať se Vám daří

 

Bohumil Kartous

 

 

Co je to um21

Projekt um21 není úplnou novinkou. Jedná se o „maturitu21“, zkoušku s předcházejícím přípravným kurzem, který společnost Scio druhým rokem připravuje společně s pilotními školami, jejich učiteli a studenty.

 

Smyslem „umu21“ je naučit studenty vedle faktických znalostí také způsoby práce s informačními zdroji, ověřování, hodnocení a posuzování informací, schopnost obsáhnout maximální kontext daného tématu, orientovat se v jeho různorodosti, zpracování komplexního výstupu v různých formách (od textu přes prezentaci pro video) a také prezentace výsledků své práce. Jedná se o dovednosti, které jsou nutné jak při dalším studiu na VŠ, tak v jakémkoliv náročnějším zaměstnání.

 

Významnou inovací zkoušky je předcházející dvouletý kurz, který v rámci studia na střední škole student absolvuje. Dalším důležitým prvkem je zapojení přístupu k informacím, tedy k internetu (bez možnosti komunikovat).

 

Projekt je inspirován cambridgeskou zkouškou Pre-U a dánskou maturitou. Vzhledem k tomu, že v ČR dopadla reforma maturitní zkoušky spuštěním kontroverzních a modelově zastaralých státních maturit, rozhodla se společnost Scio termín „maturita“ z názvu projektu vypustit.

 

Další informace o um21: www.scio.cz/um21

 

 

red

155 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz