ODBĚR NOVINEK

Pět tipů, jak prodat vaší školu

12. prosince 2011

Pět tipů, jak prodat vaší školu

cl1

Snižující se demografická křivka žáků nastupujících do základních škol nutí školy bojovat o každého žáka. V této situaci je velmi důležité zaměřit se na účelnou propagaci školy a na budování dobrých vztahů s veřejností. Na následujících řádcích jsme pro vás vybrali pět tipů, jejichž cílem je dodat vám inspiraci při plánování strategie zaměřené na marketing, propagaci a PR školy. Pokud si na pověsti školy dáte záležet, zvýšíte pravděpodobnost, že se vám podaří v konkurenčním prostředí obstát.

Nehrajte mrtvé brouky, komunikujte

 

Jakkoliv to může znít banálně, základem úspěchu je pravidelná a otevřená komunikace s širokým okolím. Nedovolte, aby dění na vaší škole bylo zahaleno tajemstvím a její vedení si získalo pověst nepřístupných byrokratů. Snažte se nejen vycházet vstříc dotazům přicházejícím zvenčí. Součástí otevřené komunikace je i snaha pravidelně informovat okolí o novinkách a podstatných událostech nebo besedách konaných na škole. Ředitelé si postupně zvykají udržovat s rodiči pravidelný e-mailový kontakt, který může spočívat v zasílání oběžníku či informačního zpravodaje. Jeho adresátem mohou být i  školky a školy, ze nichž vzejdou vaši uchazeči. To je cesta hodná následování. Nenechte se odradit tím, že se u valné části rodičů setkáte s nezájmem o jakékoliv informace. Skupina těch, jimž není dění na škole lhostejné, si i přes pasivitu ostatních zaslouží mít přehled. Rodič, který dává školu svého dítěte v oblasti komunikace ostatním za vzor, je vaší nejlepší reklamou.

Z komunikace nevynechávejte ani média. Informujte lokální tisk o tom, co se na vaší škole chystá a co se vám povedlo. Budujte si s novináři dlouhodobé  vztahy.  Nezapomínejte na ně s pozvánkou tehdy, když vaše škola pořádá akci pro veřejnost. Novináři jsou ideálními prostředníky mezi vaší školou a jejím okolím.

 

Buďte na síti

 

Mít vlastní webové stránky je pro školy v dnešní době samozřejmostí. Mít web ovšem samo o sobě nestačí. Vaše internetové stránky by měly myslet především na pohodlí návštěvníků. Ti by zde měli narazit na přívětivou grafickou podobu, přehlednou strukturu a aktuální informace. Web vám nabízí ideální možnost prezentovat školu prostřednictvím sdělení textového, zvukového i obrazového charakteru. Proč toho nevyužít? Fotogalerie z mimořádných akcí, popřípadě i videa, která lze snadno sdílet např. přes službu YouTube, zaujmou nejen nové zájemce, ale upoutají pozornost i stávajících žáků a rodičů.

Váš vlastní web není pro internetovou prezentaci školy konečnou stanicí. Děti a většinou i jejich rodiče jsou zvyklí komunikovat přes sociální sítě. Nejrozšířenější z nich je Facebook, kde lze založit stránky školy. Školní stránka na Facebooku nemusí být pouze místem, kde se setkávají žáci či učitelé, ale mohou být i místem, kde si budou chtít o škole udělat obrázek vaši uchazeči. Nastavením soukromí stránky vaší školy můžete do značné míry ovlivnit, co přesně jednotliví uživatelé uvidí a jakým způsobem budou moci na stránky přispívat.

 

Nestačí jen jednou v roce otevřít dveře

 

Seznamte zájemce se školou prostřednictvím dnů otevřených dveří a myslete na to, aby seznámení probíhalo záživnou formou. Neomezujte se na to, že rodičům ukážete vzorně uklizené učebny, nově zakoupenou tabuli a zrekonstruované školní hřiště. Nabídněte rodičům a uchazečům možnost nahlédnout přímo do hodin. Co jiného může přesvědčit nové žáky než záživný výklad učitele a jeho schopnost pohotově reagovat na dotazy žáků a motivovat třídu k aktivitě? Nabídněte zájemcům možnost promluvit si s jednotlivými pedagogy a požádejte rodiče stávajících žáků o reference, které budete moci zveřejnit.

 

Pochlubte se. Nejen novou tělocvičnou, ale i výsledky

 

Třídní schůzky, dny otevřených dveří i internetové stránky nabízejí prostor pro to, abyste okolí ukázali, v čem spočívají silné stránky vaší školy. Každá škola má něco jiného, čím se může pochlubit. Někde je to stoletá tradice a úspěšní absolventi. Jinde moderní vybavení nebo  aktivita, kterou hýří učitelé a žáci. Může jít o tvorbu školního časopisu, zapojení do charitativních akcí nebo o spolupráci se zahraničními školami. To nejpodstatnější, čím můžete oslovit veřejnost, rodiče a nové uchazeče, jsou ovšem výsledky. Nenechávejte si pro sebe získané certifikáty, úspěchy vašich žáků ve školních soutěžích a na školních olympiádách, ani výsledky z celorepublikových testování či šetření školního klimatu. Nemusíte v nich být nutně nejlepší, dobrou vizitkou je i zlepšení v meziročním srovnání nebo fakt, že se žáci na vaší škole cítí dobře. Už tím, že se do srovnávacích testování a šetření zapojujete, vysíláte směrem k okolí signál, že vám není lhostejná zpětná vazba a že právě ona je pro vás odrazovým můstkem ke zkvalitnění výuky.

 

Neskrývejte, že jsou vaši učitelé odborníci

 

Motivujte učitele, aby si své pedagogické schopnosti, zkušenosti a odborné znalosti nenechávali jen pro sebe. Pedagog, který je ochoten podělit se o své know-how, je vynikající vizitkou školy. Pobídněte vyučující k tomu, aby navazovali kontakty v zahraničí, aby publikovali v odborném periodiku (příspěvky od vyučujících uvítáme i na stránkách Učitelského zpravodaje, pozn. autora) nebo na internetu a aby se aktivně účastnili odborných konferencí či debat o směřování výuky v daném předmětu.

Nalákat nové uchazeče vám může pomoci externí agentura, reklama v tisku, na internetu nebo na billboardech. To je ale velmi nákladný způsob prezentace a navíc má velmi krátkodobý efekt. Účelnou propagaci vaší školy však můžete uchopit do vlastních rukou. K tomu nepotřebujete statisíce, ale vystačíte si s dobrými nápady a s ochotou pustit se do práce, která nikdy nekončí. Není od věci svěřit zodpovědnost za tzv. PR někomu z vyučujících. Vyberete-li někoho šikovného a kreativního, zvýšíte šanci, že ho bude tato práce bavit, což je předpokladem úspěchu. Ale nezapomeňte, že i když aktivity bude mít na starost konkrétní člověk nebo skupinka, renomé u veřejnosti vytváří škole každý jednotlivý pracovník od ředitele přes školníka a pochopitelně i samotní žáci.

 

Máte-li vlastní recept, jak pečovat o dobré jméno školy, podělte se o něj s námi na adrese redakce@ucitelskyzpravodaj.cz. Nejzajímavější příspěvky rádi uveřejníme.

 

Marek Numerato

93 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz