RUBRIKA
2. března 2012
Dospělost má v poslední době trochu špatnou pověst. Média nás zahlcují kultem mladosti, a „dospěláctví“ je představováno jako nudné, příliš konzervativní, plné obav, případně i asexuální. Chceme být přeci všichni věčně mladí, ne? Zkusme trochu rehabilitovat koncept dospělosti: jak pro učitele, tak - jejich prostřednictvím - i pro žáky. Pokud dojdeme k tomu, že dospělost není tak špatná, můžeme se zamyslet nad tím, jestli v našich školách vůbec žáky k dospělosti vedeme, a jak by se to případně mohlo dělat.
V angličtině není dospělost tak fádní. Řekne se totiž „maturity“, což vysvětluje, proč i v češtině maturitu označujeme jako zkoušku dospělosti. „Maturity“ odkazuje etymologicky i významově na „zralost“. A jak víme, zralé víno i zralý sýr jsou poměrně pozitivní hodnoty. Navíc, spousta zajímavých filmů i her je označena nálepkou „Warning! Mature content“ (Pozor! Obsah určen jen pro zralé), což dospělosti přidává na auře zakázaného ovoce.
Svět dospělosti a ne-dospělosti
Kanadský myslitel a kreslíř Winston Rowntree se pokusil znázornit proces dospívání komiksovou formou plakátu. Nedospělé kozy jsou na platformě dole, v centrální části jsou ty, které chápou, že je možné jít někam dál a výš, a vpravo nahoře je platforma pozitivně dospělých koz. Všimněte si, že dospělí jedinci rozhodně nejsou znudění, ani přepracovaní, ani ztrhaní, ani přehnaně konzervativní. Mnoho nedospělců (byť věkem často biologicky dospělých) oproti tomu oplývá atributy, které připisujeme lidem ve věku dospělosti. Obrázek tak ukazuje, že dospělost by měla být vnímána spíše jako stav mysli, ke kterému je dobré se v rámci vzdělávacího procesu dopracovat. Ne jako dosažení věkové hranice nebo formálního vzdělání.
Představte dospělost vašim žákům a studentům
Velký plakát s českými popisky dostala vaše škola spolu se zásilkou Učitelského zpravodaje č. 21 (březen 2012). Doporučujeme jej vyvěsit na dobře viditelné místo někde u vchodu školy. Atraktivní forma plakátu nenechá žáky ani učitele chladnými: pomůže rozproudit diskusi k tomuto tématu.
Zmenšenou verzi, kterou můžete žákům rozkopírovat, lze stáhnout i ze stránky: www.scio.cz/dospelost_prazdna.jpg.
Doporučujeme plakáty rozdat žákům s následujícím zadáním. Zadání můžou plnit přímo v hodině, ale pokud chcete mít víc času na samotnou diskusi, tak je možné je zadat i jako domácí úkol.
Občanská výchova:
Napište krátké popisky k jednotlivým postavám tak, jak si představujete dospělost a nedospělost vy.
Následuje diskuse ve třídě nad jednotlivými tématy, na kterou se dá přinést originální velký plakát s českými popisky ze sborovny.
Zadejte žákům dvě náhodné postavy a požádejte je, ať zkusí – na základě popsaných charakterů – popsat, jaký by takové dva charaktery měly spolu vztah. Nechejte žáky uvažovat nad tím, jak lidské vlastnosti ovlivňují vztahy mezi lidmi.
Angličtina:
Napište v angličtině krátké popisky tak, jak si představujete dospělost a nedospělost. Žáci se mohou obsahově inspirovat českými popisky z plakátu visícího u vchodu.
Následuje diskuse nad jednotlivými nápady či překlady. Na konci hodiny se žákům předá odkaz na originální znění v angličtině, které je k dispozici na http://www.viruscomix.com/page532.html. Žáci pak mohou za domácí úkol zpracovat, v čem se jejich překlady liší od originálu.
Pro žáky ve vyšších ročnících lze využít i jiné komiksy Winstona Rowntreeho, které jsou na adrese www.viruscomix.com. Je známý tím, že jeho komiksy obsahují hodně textu, a jsou to tedy spíše krátké grafické povídky.
Čeština:
Vymyslete pro každou z postav její vlastní komiksovou bublinu (přímou řeč). Nechejte žáky popsat postavy vlastním způsobem, vnuknout jim vlastní pojmenování jejich charakteru.
Následuje představení jednotlivých nápadů za pomoci originálního plakátu: lze srovnávat, jak je popsán charakter postavy v originále a jak ho vidí žáci. Toto srovnání poskytne žákům to, co potřebují: sebereflexi.
Dějepis:
Vymyslete pro každou z postav nějakou historickou osobnost, která ji charakterizuje (Napoleon, Michael Jackson, Sokrates, Marie Curie-Sklodowská, prostě kdokoliv).
Následuje diskuse nad tím, kdo ke které postavě napsal jakou historickou osobnost a proč.
Z nejlepších prací je možné uspořádat po škole i malou výstavku.
Pedagogická porada:
Tematiku dospělosti je možné otevřít i s kolegy na pedagogické poradě. Maturitě často říká zkouška dospělosti. Opravdu ale její průběh odpovídá tomu, co považujeme za pozitivní projevy dospělosti? Jak by učitelé mohli pomoci žákům dostat se z levé dolní platformy doprava nahoru? Jako ukázku lze použít originální plakát a rozproudit diskusi nad tím, co se ve škole z hlediska posouvání k dospělosti daří a co naopak ne.
Společnost Scio připravuje řadu projektů, které se snaží u dětí podporovat pozitivní dospívání. Z hlediska přemýšlení o ostatních lidech je to například projekt Multipolis s mottem „přemýšlíme o lidech“ (koza respektující ostatní, www.multipolis.cz), ale pracujeme i na pozitivním přístupu k učení (koza s knihami, www.uceninamiru.scio.cz), kritickém myšlení (koza posedlá fakty, http://gepard.scio.cz) či uvažování o vlastním okolí (projekt Ekopolis, koza zalévající květiny, www.ekopolis.cz).
Jednotlivé verze plakátu
Stáhněte si ho v angličtině na: http://www.viruscomix.com/page532.html
V češtině je na: http://www.scio.cz/dospelost_cz.jpg
Bez popisků je na: www.scio.cz/dospelost_prazdna.jpg
116 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz