RUBRIKA
3. března 2012
Ověřit znalosti angličtiny svých žáků v novém testu SCATE společnosti SCIO budou mít ZŠ i SŠ v květnu. Test hodnotí úroveň žáků podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky SERRJ je výsledkem několik desítek let trvající diskuse o vývoji jazykového vzdělávání. Publikován byl Radou Evropy v roce 2001. Jeho tvůrci ho vnímají jako otevřený a dynamický soubor specifikací, kategorizace a příkladů, které mají sloužit především jako opora k vypracování sylabů, učebnic či specifikace požadavků ke zkouškám. Charakterizují jej mimo jiné touto větou: „Pokládáme otázky, neodpovídáme na ně“. Jde o rámec, který rozlišuje šest různých úrovní (A1 – C2) na základě čtyř dovedností: čtení, psaní, poslechu a mluveného projevu.
Kategorie SERRJ dnes tvoří základní orientační kostru jazykových učebnic či významných jazykových zkoušek. Se stejným označením úrovní ve svých očekávaných výstupech pracuje i RVP, neboť SERRJ byl využit i při vymezení rámcových požadavků pro výuku cizích jazyků pro jednotlivé stupně vzdělávání.
Zařazení podle jazykových úrovní SERRJ dává možnost vyučujícím i studentům orientovat se ve znalostech žáků bez ohledu na probíranou učebnici, zvolené metody výuky či typ školy. Tvůrci společného rámce definují jazykovou znalost formou Can Do statements, tedy tvrzeními toho, co student jazyka dokáže. Test SCATE navíc rozšiřuje kategorie SERRJ o kategorii A0, která umožní ohodnotit i ty, kteří jsou se studiem angličtiny teprve na začátku.
Učíme se angličtinu ne na test!
Je třeba, aby si ti, kdo testy řeší i ti, kdo je na to připravují, znovu uvědomili, že účelem testu není, aby byl celý beze zbytku vyřešen. Na rozdíl od školních písemek, u profesionálních tesů se nepředpokládá, že žáci, včetně těch nejlepších, vyřeší všechny úlohy. Aby test mohl správně změřit schopnosti testovaného, musí obsahovat i určité množství úloh, které jsou nad jeho síly. Cílem testu je najít nejtěžší úlohy, které žák dokáže vyřešit, proto nevyřešení úlohy není hanbou, není chápáno jako "špatně". Taková úloha je prostě vnímána jako příliš těžká vzhledem k žákovým aktuálním schopnostem. V tomto testu je tak každý úspěšný! Úlohami, které žák nemůže vyřešit, by se tedy neměl trápit, naopak by měl mít radost z každé úlohy, kterou vyřešit dokáže.
Více informací o výhodách testu SCATE se dozvíte na www.scio.cz/scate
67 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz