RUBRIKA
19. května 2011
Vývoj testů angličtiny a čtenářské gramotnosti v českém jazyce s použitím metodiky IRT posouvá úroveň evaluace na českých školách o notný kus dále. Jak se takový test vyvíjí a co umí?
Co je to IRT
Společnost Scio v rámci projektu Eskalátor financovaného z fondů ESF zásadně ovlivnila způsob vytváření testů. Místo dosud uplatňované metodiky klasické teorie testování (obecně v českém prostředí jako jediné používané pro přípravu školních testů) připravila testy anglického jazyka a čtenářské gramotnosti na základě metodiky IRT (Item Response Theory), která je naopak ve světě, a ve vzdělávací oblasti zejména, běžným standardem.
V čem se test vytvořený pomocí IRT od „klasických“ testů liší? Na první pohled v ničem. Žák odpoví na sérii testových úloh, dostane vyhodnocení a srovnání s ostatními v rámci třídy, školy a celé republiky.
Kouzlo IRT testů však spočívá v tom, že umožňují při pravidelném testování nestejnou sérií otázek sledovat vývoj žáka v čase, přičemž oproti klasickým testům zároveň nabízejí ještě přesnější určení úrovně jeho znalostí, umožňují identifikovat jeho silné stránky i slabiny, a tím určovat jeho pozici na rozvojových mapách. Ty popisují dráhu, po níž obvykle probíhá rozvoj znalostí a dovedností dítěte v jedné určité oblasti vzdělávání. Jedná se o škálu rozdělenou do několika pásem, každému pásmu je přiřazen slovní popis skutečné dovednosti. Každý žák se tak může podle dosažených bodů umístit na konkrétním místě škály a získat přehledný obraz svých současných znalostí. Škálu je možné v čase rozšiřovat a zpřesňovat, čímž vzniká společný rámec pro sledování pokroku dítěte. Lze také přesněji určit „přidanou hodnotu“ každé školy a pomoci tak rodičům s výběrem školy pro jejich potomka. IRT umožňuje snadněji vytvářet obdobně obtížné varianty testů.
A jak se takový IRT test vytváří?
- vytvoří se specifikace testových úloh pro všechny úrovně obtížnosti, které má test za cíl sledovat
- specifikace se zadají autorům
- autorské úlohy projdou několikanásobnou oponenturou, přičemž oponenti kromě kvality úloh rozhodují zároveň o zařazení úloh do jednotlivých úrovní obtížnosti
- proběhne pilotáž, kde již úlohy musejí mít stejnou podobu jako ve finálním (ostrém) testu
- úlohy se zkalibrují (výsledkem kalibrace jsou informace o obtížnosti a diskriminaci – tj. jak daná úloha rozlišuje mezi žáky různých schopností)
- zkalibrované úlohy se umístí na standardizovanou škálu (viz graf)
- podle stanoveného postupu se sestaví ostrý test a proběhne testování
- výsledkem testu je umístění žáka na standardizované škále; při opakovaném testování se jeho výsledek zobrazuje vždy na této škále, což právě umožňuje sledování žáka v čase, tj. jeho pohyb na škále
Testy společnosti Scio pro projekt Eskalátor
Testy angličtiny mají za úkol průběžně sledovat vývoj jazykových dovedností žáků 5. až 9. třídy ZŠ a obecně vycházejí z očekávaných výstupů RVP ZV a SERRJ (úrovně B1, A2, A1 a nižší, námi definovaná úroveň A0).
Pro testy čtenářské gramotnosti v českém jazyce jsme využili kritérií stanovených společností PISA (zde jsme vymezili pět úrovní dovedností pracovat s textem A-E). Při prvním testování jsme rozdělili úlohy na tři typy podle aplikovatelných dovedností (získat z textu informaci, interpretovat text a posoudit ho). Ukázalo se však, že čtenářská gramotnost je natolik komplex dovedností, že není možné ji izolovaně testovat. Proto jsme se rozhodli uvedené dovednosti sloučit. Výsledky jarního testování ukázaly správnost tohoto postupu.
V případech obou testů jsme vytvořili speciální škálu s jemnější gradací dovedností. Podrobnější gradace jsme dosáhli rozdělením každé úrovně na pět stejných částí. Následně jsme sestavili převodní tabulky mezi touto naší jemnější škálou a škálou standardizovanou.
Vstříc žákům
Díky testům projektu Eskalátor bude mít žák poprvé možnost s výsledkem pracovat tak, že může zaměřovat své studijní činnosti žádoucím směrem a bude motivován. Na rozdíl od známek mu mapa učebního pokroku (rozvojová mapa) ukáže zřetelně a v konkrétních bodech, v čem se zlepšil, v čem ne, v čem zaznamenal velký pokrok či v čem je podprůměrný. Tyto informace potom poslouží jako zpětná vazba pro učitele i rodiče a nabídnou jim nástroj pro efektivní individuální práci s žáky.
64 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz