RUBRIKA
19. května 2011
V září se na školách opět objeví Stonožka. Odborníci se shodují, že se jedná o druh užitečný a vítaný. Výuku příliš nenaruší, naopak ji může významně obohatit....:)
Již v září opět začne celoroční cyklus srovnávacího testování na základních školách, zvaný Stonožka. Nabídka testování je pro další školní rok na základě přání pedagogů upravena a zahrnuje opravdu širokou paletu možností testování – jak předmětů, tak jednotlivých ročníků.
rovnávací testování zahrnuje nejčastěji testy z matematiky, jazyka českého a obecných studijních předpokladů, ale také například testování cizích jazyků a klíčových kompetencí. Tyto testy jsou doplněny ověřováním čtenářských dovedností, finanční gramotnosti nebo šetřením školního klimatu. Informace o těchto projektech naleznete na webových stránkách http://www.scio.cz/skoly/zs/ nebo v dalších číslech Učitelského zpravodaje.
Proč srovnávací testování? A proč pravidelně?
Prostřednictvím výsledků testování získá škola přehled o aktuálních znalostech žáků ve srovnání s tisícovkami jiných. Dozví se tak, jaké jsou aktuální znalosti žáků, v čem škola žáky připravuje dobře a v čem naopak může přidat. Výsledky, které zanechá Stonožka, jsou objektivní, a to zejména díky standardizovaným testům.
Jak loni dopadlo porovnání krajů
V loňském roce se testování šestých tříd zúčastnilo více než 10 000 žáků z 526 tříd, v devátých tříd byl soubor testovaných ještě větší: testy absolvovalo téměř 27 000 žáků!
Výsledky testů umožňují porovnávat jednotlivé kraje, ba i okresy. V grafu vidíme sloupečky prezentující jednotlivé kraje, vždy jsou sestaveny z čistých úspěšností jednotlivých předmětů. Nejlepších výsledků dosáhli celkově žáci v Praze a Zlínském kraji (vysvětlením může být i to, že žáci z těchto krajů se testování účastní opakovaně a s výsledky pracují), nejhorších naopak v Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Velmi dobře dopadl také Liberecký kraj, který od loňska zlepšil své výsledky. Můžeme mezi sebou porovnávat i jednotlivé předměty. Nejvýraznější rozdíly vidíme v němčině například mezi Zlínským krajem a Vysočinou nebo v angličtině mezi Prahou a Pardubickým krajem.
Jak to probíhá
Výsledky jsou přehledně zpracovány jak pro jednotlivé žáky, tak i pro učitele – předmětové komise, ale i vedení školy.
Podle možností a preferencí školy je možné zvolit testování pomocí klasických papírových testů a nebo zvolit on-line formu. Termíny jednotlivých testování jsou předem známy a je tak možné testování dobře naplánovat.
Studijní potenciál pod drobnohledem
V České republice nabízíme unikátní srovnání studijních předpokladů žáků (ověřených testem Obecných studijních předpokladů) s jejich skutečnými výsledky v předmětových testech. I pomocí tohoto ukazatele je možné nahlížet na pedagogickou práci a mnohdy je zřejmé, že jsou žáci skutečně „ždímáni“ na hranici svých možností – ku prospěchu jejich i spolužáků.
Dovednosti, zejména ty klíčové
Testování klíčových kompetencí má mezi předmětový charakter, mezi úlohami se objevují oblasti z občanské výchovy, zeměpisu, dějepisu, ale i mediální výchovy či českého jazyka. Žák pracuje s různorodými texty, tabulkami, grafy, orientuje se v běžných životních situacích, hledá řešení zadaných problémů a celkově absolvováním testu deklaruje široký záběr schopností a dovedností. Postoje žáků v jednotlivých oblastech definovaných RVP ZV jsou zjišťovány dotazníkovou částí testu, která pro výsledky představuje zajímavé možnosti interpretací.
Kudy? Kam? Kea..
Komplexní evaluační analýza je opakované testování Stonožky doplněné podrobným dotazníkovým šetřením, které sleduje jeden ročník v průběhu celého druhého stupně. Závěrečné srovnání poskytne škole zajímavé informace o vývoji po celou dobu sledovaného období, každoroční zprávy reflektují aktuální stav a umožňují flexibilně reagovat na změny ve výsledcích jednotlivých tříd/žáků. Zapojení do modulu KEA je zpoplatněno pouze symbolicky, do projektu je průběžně zapojeno více než 320 škol.
3.třídy |
pětice testů z českého jazyka, matematiky, anglického jazyka, vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (prvouka) a z testu zaměřeného na hodnocení klíčových dovedností (testování probíhá od 28.3. 2011) |
5. třídy |
ČJ, Ma, OSP (testování probíhá od 28.3. 2011) |
6. třídy |
ČJ, Ma, OSP (testování probíhá od 11.10. 2010) klíčové kompetence (testování probíhá od 7.3. 2011) AJ (testování probíhá od 11.4. 2011) |
7. třídy |
ČJ, Ma, OSP (testování probíhá od 28.3. 2011) klíčové kompetence (testování probíhá od 7.3. 2011) AJ (testování probíhá od 11.4. 2011) |
8. třídy |
klíčové kompetence (testování probíhá od 7.3. 2011) AJ (testování probíhá od 11.4. 2011) |
9. třídy |
ČJ, Ma, OSP, AJ, NJ – letos v cenově zvýhodněném balíčku: ČJ, MAT, OSP a AJ již za 105,- Kč + test z NJ ZDARMA (testování probíhá od 8.11. 2010) klíčové kompetence (testování probíhá od 7.3. 2011) |
Termíny testování jsou přehledně uvedeny v kalendáři společnosti Scio, který bude do škol zaslán společně s katalogem. Přejete-li si zaslat další výtisk kalendáře nebo katalogu, neváhejte nás kontaktovat na adrese: zs@scio.cz.
Průřezová témata v praxi
Společnost Scio od letošního školního roku spolupracuje na projektu financovaném ESF, který je věnován výuce průřezových témat – jejich zařazování do výuky. Pro školy připravujeme internetový portál, na kterém budou zdarma k dispozici materiály věnované osobnostní a sociální výchově, výchově demokratického občana, výchově k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchově, environmentální či mediální výchově.
Zajímáte-li se o některou z uvedených oblastí, máte praktické zkušenosti s jejím zařazováním do výuky nebo máte zásobu zatím nerealizovaných nápadů, ozvěte se nám!
Kontakt: esanigova@scio.cz
71 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz