ODBĚR NOVINEK

Tablet učitelem

10. prosince 2012

Tablet učitelem

cl1

Vzdělávání by mnohde a mnohdy prospěly levné technologie se vzdělávacími hrami. Možná více než drahé školy.

Před pár lety jsem domů přinesla poprvé tablet, říká Gillian Tett ve svém článku ve Financial Times. Přineslo mi to pokořující zkušenost. Mé dvě malé dcery obsadily tablet a zacházeli s ním s daleko větší obratností než já. Tak jako tak, pokud si někdy nevím rady s tabletem nebo telefonem, dám ho do ruky mým dětem, aby mi pomohly. A pokud se někdy dostaneme do zácpy, cestujeme vlakem nebo stojíme v řadě, dávám jim telefon nebo tablet a nechám je hrát hry, dělat obrázky nebo prostě jen brouzdat po internetu. Je to nejrychlejší cesta, jak docílit klidu a míru …

Ale kladu si otázku: je jejich obratnost v zacházení s technologiemi způsobena tím, že vyrostli ve světě, v němž je technologie obklopují? Nebo je tato schopnost vrozená jakémukoliv mladému mozku, bez ohledu na to, kde žije?

 

Tablety v etiopské divočině

 

Tato otázka stála na začátku experimentu, který podnikla skupina výzkumníků z Bostonu. Skupiny známá jako Jeden laptop na dítě před několika lety rozeslala velmi levné počítače do chudých částí světa jako součást vzdělávací kampaně. Jejich současný experiment připomíná science fiction: před několika měsíci dopravili desítky zabalených tabletů do dvou extrémně odloučených vesnic v Etiopii a zanechali je tam bez jakékoliv další instrukce, mimo toho, že ukázali jednomu dospělému členu komunity, jak se tablety dobíjejí pomocí solárních článků. Poté odjeli a monitorovali prostřednictvím zařízení integrovaných do tabletů (kamery, SIM karty, flash disky), co se bude dít.

 

Výsledky jsou skutečně pozoruhodné. Během pouhých minut místní děti tablety vybalily a zjistily, jak je zapnout. Následné aktivity se soustředily okolo dvojice dětských vůdců, kteří byli schopní objevovat, jak s tabletem pracovat – a učit to ostatní. Ukázalo se přitom, že jedním z těchto vůdců bylo částečně postižené dítě. Ačkoliv nikdy před tím nemělo v komunitě vůdcovskou roli, bylo přirozeným objevitelem a tak se stalo učitelem.

 

Kolektivní výuka

 

Následný objevitelský proces nabral na obrátkách. Etiopské děti se nechovaly jako běžný člen západní civilizace, který sedí se svým počítačem v izolaci. Místo toho se sdružovaly dohromady, zkoušely tablety ostatních a sdělovaly si navzájem poznatky. Během několika dní byly schopny používat nainstalované aplikace, hry, pouštět filmy a vzdělávací lekce. Po několika měsících některé z dětí zpívaly americké písničky podporující výuku abecedy, poznávaly písmena, ačkoliv byly negramotné a anglicky neuměly. Jedna z dětských skupin dokonce dokázala obejít blokaci, instalovanou na tabletech, která měla zabránit použití foťáku, a začaly se fotit. To vše proběhlo bez asistence dospělých či kohokoliv gramotného.

 

 

Co z toho?

 

Experiment doposud nebyl objektivně vyhodnocen a podle některých kritiků je vzdělávací potenciál takového postupu omezený. Nicméně výzkumníci představili alespoň tři prozatímní závěry. Tím prvním je fakt, že nezáleží na tom, z jak odlehlé či negramotné komunity děti pocházejí. Všechny mají zjevnou schopnost naučit se ovládat sofistikované technologie. Druhým poznatkem je to, že technologie mou sloužit jako „samoučící“ prvky. A třetím, pravděpodobně nejvíce kontroverzním, je to, že poskytnout dětem takovou vzdělávací příležitost může být daleko více produktivní, než dát jim školní výuku. Místo drahého a nákladného budování škol by se tak možná lépe osvědčilo, distribuovat do chudých oblastí světa chytrá zařízení se vzdělávacími hrami.

 

 

Zdroj: http://www.ft.com/intl/cms/s/2/6a071e00-0db6-11e2-97a1-00144feabdc0.html#axzz28ZpfTUiM

 

 

 

 

38 přečtení

AKTUÁLNÍ ČÍSLO


 

© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz