RUBRIKA
11. prosince 2012
České základní školy se brzy budou moci vydat na cestu s pomocí map detailně popisujících učební vývoj žáka.
To že jsme každý jiný, víme, ale když děti jednou vstoupí do školního prostředí, jako by se na to zapomnělo. Po žácích škola požaduje stejné výsledky ve stejnou dobu ve shodné kvalitě. Přirozenou snahou by však mělo být smazávat hendikepy a rozdíly mezi dětmi individualizací výuky. Přizpůsobit výuku odlišným potřebám a požadavkům, vlastnímu tempu a zvykům
Mapy učebního pokroku žáků, pomáhají a neškatulkují
Českým školám doposud chyběl použitelný nástroj, jak se k tomuto ideálu přiblížit. Jako skvělá pomůcka, napomáhající individualizaci výuky a průběžnému hodnocení, se přitom v zahraničí osvědčily tzv. mapy učebního pokroku.
Podstatou map učebního pokroku je jednoduchá myšlenka: učení je kontinuální proces, kdy jeden krok navazuje logicky na druhý. Abychom porozuměli násobení, musíme napřed porozumět sčítání apod. Pokud jednotlivé body tohoto procesu seřadíme za sebe, vznikne vývojové kontinuum, které je základem map učebního pokroku, jež popisují cestu typického žáka a studenta.
S využitím podobného vývojového kontinua již při hodnocení nemusíme žákům pouze říkat: dostal jsi za jedna nebo za dvě. Můžeme jim předat mnohem hodnotnější informaci o tom, kde se v dané oblasti právě nachází, co vše již zvládají a jaké úkoly a výzvy stojí právě před nimi. Podobné hodnocení má motivační a formativní povahu, je tedy účinnější. Mapy učebního pokroku mimo jiné umožňují výuku i lépe individualizovat a tedy přizpůsobit jedinečným učebním stylům a tempu konkrétních žáků.
Chcete se na vývoji map podílet? Zapojte se!
Společnost Scio, v rámci grantu financovaného Evropským sociálním fondem a MŠMT, aktivně pracuje na zpracování těchto map v oblasti českého jazyka a čtenářské gramotnosti, matematické gramotnosti, anglického jazyka, přírodovědných a společenských věd. Na vývoji map, inspirovaných úspěšnými a využívanými materiály z Austrálie, USA či Velké Británie, se podílí také metodický tým složený z učitelů, ředitelů škol i zástupců rodičů. Výstupem budou diagnostické testy, sebehodnotící listy pro žáky a vizuálně zpracované mapy pro žáky a rodiče, kde budou moci sledovat svůj vlastní individuální pokrok a mnoho dalšího. „V centru pozornosti je žák, rodič, učitel a škola jako prostředí, v němž se vzdělávání odehrává. To jsou čtyři pilíře vzdělávání, na kterých stavíme,“ říká Michala Stoilová ze společnosti Scio.
Během realizace projektu plánuje Scio i rozsáhlou spolupráci se školami z celé České republiky. Ty pomohou zejména při testování projektových aktivit a diagnostických úloh, do jejichž tvorby zapojíme lidí přímo ze školní praxe. Toto může být příležitost i pro vás! Pokud byste již v této úvodní části měli zájem se do projektu aktivně zapojit, můžete nás kontaktovat na e-mailové adrese mup@scio.cz.
62 přečtení
© www.scio.cz | design: signatura.cz | XHTML: online4U.cz | redakční systém cms4U | webmaster: scio@scio.cz